Honnan tudják, milyen gyorsan fut Ronaldo?

2014. május 24.

Az utóbbi években a focimeccsek alatt egyre több valós idejű statisztika jelenik meg a közvetítésekben. Melyik játékos mennyit futott, mekkora sebességgel lőttek egy szabadrúgást, hányszor passzolt rosszul egy játékos, vagy éppen milyen távon és milyen gyorsan futott Gareth Bale a Barcelona elleni emlékezetes góljánál (egyébként 65 métert, és 34 km/órával).

Gyakran nézek meccseket, és a technológia is érdekel, így utánakerestem: hogyan csinálják?

foci.jpg

Nos, kiderült, hogy a technológia nem is igazán új, a kilencvenes évek közepén találták ki, de hosszú évek kellettek, mire tökéletesre csiszolták.

Az ember először azt gondolná, valamilyen jeladó van a focisták ruhájában/cipőjében, de a megoldás egyszerűen 9-12 nagy felbontású kamera, amelyek megfelelő magasságból veszik a pálya egy-egy részét. A videót egy központi gépre továbbítják, ahol a meccs kezdetén az egyes játékosokat megjelölik, a szoftver pedig követi a mozgásukat. A különböző szögből vett eseményeket lefordítják pozíció adatokra, majd adatbázisba mentik.

Így folyamatosan tudni lehet, hol van a labda, és hol vannak az egyes játékosok a pályán. A szoftver algoritmusai pedig a pozíció adatokból "újra felépítik" a meccset. Képesek akár számításokat végezni (távolságok, sebességek, labdabirtoklás, passzok iránya, stb.), felrajzolni az adatokat egy pálya alapjára, vagy akár visszajátszani a meccs részleteit 3D-ben, hogy elemezni lehessen a taktikát.

foci3.jpg

A rendszer célja tehát nem csak annyi, hogy a nézőket elkápráztassa adatokkal, hanem a játékosok teljesítményének mérésére, utólagos helyzetelemzésre is használható.

Sőt, néha viták rendezésére is.

Sir Alex Ferguson, a Manchester United volt edzője 2009-ben, a Sunderland elleni 2-2-es döntetlen után azzal vádolta a bírót, hogy nem volt elég fitt a meccshez, alig bírta követni a játékosokat. A meccs - Prozone szoftver által generált - statisztikai adatai azonban azt bizonyították, hogy a bíró több, mint 11 kilométert futott a meccs alatt. 340 méterrel többet, mint a játékosok átlaga, ráadásul a labdától átlagban 17,7 méter távolságban volt, ami teljesen normális a bírók körében. Sir Alexet meg is büntették a kirohanásáért.

Az évek során a technológia két legnagyobb megoldásszállítója a francia Amisco, és az angol Prozone lett, ketten együtt 300 focicsapatnak építették ki a rendszerüket, a Real Madridtól és Barcelonától a teljes angol első és másodosztályig. 2011-ben aztán az Amisco megvásárolta a Prozone-t, azóta szinte töretlen egyeduralma van a focimeccs elemzéseknél.

foci2.jpgTavaly a német szoftveróriás, a SAP úgy gondolta, tud újat mutatni ezen a területen. A németországi Hoffenheim csapatánál beüzemelt rendszerükben nem videó, hanem a labdába és a játékosok zoknijába rejtett jeladók szolgáltatják a pozíciókat. Az SAP HANA nagy teljesítményű, memóriában futó adatbáziskezelő pedig valós időben képes egyszerre mutatni a monitoron a különböző statisztikákat és a játék két, vagy háromdimenziós képét.

A nemrég elfogadottá vált szoftveres gólbíró technológia bevezetése után így egy mozzanat maradt homályos pont a fociban, a les. Ennek pontos megállapítására jelenleg még egyetlen rendszer sem képes. A videós módszer nem képes ennyire aprólékos mérésre, a jeladós verzióban pedig az eszköz a lábon van, a lesnél viszont a felsőtest is számít. Itt a lehetőség az innovációra!

Kattints a Like gombra, és azonnal értesülsz róla facebookon, ha új poszt jelenik meg:

A bejegyzés trackback címe:

http://smart.blog.hu/api/trackback/id/tr516201039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

inhibited 2014.05.24. 19:46:46

hi,

remek kis cikk!
azt tudod, hogy pontosan hogy jelölik meg a játékosokat a meccs elején, ami alapján aztán kamerával később követni tudják őket? esetleg az eredeti cikkeket/forrásokat be tudnád linkelni?

köszi!

Joaquin 2014.05.25. 21:39:13

@inhibited: Hát, képfeldolgozó algoritmusokkal :S Tudom, nem mond sokat, de ez az igazság.

(Azért veszik ketté, mert megtalálni a játékost a képen a szgép számára nagyon nehéz, de onnan követni már viszonylag egyszerű: messze nem repülhet, ott van az előző pozíciója mellett valahol.)

Joaquin 2014.05.25. 21:41:27

Illetve azt is el tudom képzelni, hogy a hibák kizárására emberek jelölik be a játékosokat az elején, de legalábbis ellenőrzik a gép döntését, az nagyon valószínű.

inhibited 2014.05.25. 22:02:17

mezei képfeldolgozással ez realtime nagyon macerás ügy.
valamilyen frekvenciával mintavételezik az összes kamera képét, identifikálnak 22 játékost egyszerre, eltárolják a pozíciót és ebből felépítik a nyomvonalat? ez még akkor is necces ha tudod hogy mekkora az a maximális térszelet amiben keresned kell.

vagy van valami spéci cucc, amivel megjelölik a játékosokat és
csak azt a jelet kell tudni azonosítani utánna?

szóval a kérdés hogy van jelölés vagy nincs?
csak azért érdekelne a dolog mert írtad hogy:
"A videót egy központi gépre továbbítják, ahol a meccs kezdetén az egyes játékosokat megjelölik, a szoftver pedig követi a mozgásukat"

én ebből azt veszem le hogy megjelölik őket és ezt a jelet track-elik, nem pedig azt hogy minden egyes minta vétel alkalmával magát a játékost mint embert, képfeldolgozással azonosítják be.

és rohadtul érdekelne hogy civil használatban mi az a nem kütyü adta jel amit követni tudnak.

köszi

venmarton 2014.05.26. 14:48:17

@inhibited: Én azt olvastam, hogy nincs semmilyen jeladó a játékosokon. Vagyis a központi gépen egy - háttértől eltérő színű - pixelhalmot jelölnek ki, és ezt követi a szoftver.

De a kérdés nagyon jó, mert ez a legfontosabb pontja az egész rendszernek.

Sajnos részletes infókat nem írnak róla, hogyan csinálják, pedig nagyon kíváncsi lennék, hogy pl. amikor egy gól után a játékosok(at jelképező pixelhalmok) "kicsi a rakás" szerűen egymásra ugrálnak, utána hogy nem keveri őket össze a gép?