Te mit javítanál Budapesten?

2014. június 07.

A smart city kezdeményezések egyik fontos eleme, hogy a város lakói ne csak a kormányzattól várják az élhetőbb környezet megvalósítását, hanem maguk is részt vegyenek benne.

scp.jpgMég egy hétig lehet beküldeni projekt ötleteket a Smart City Lab Budapest: A város működése című pályázatra.

Persze, mondhatjuk, hogy az élhetőbb környezetért végzett társadalmi munka a jóléti államok szerencsés polgárainak szórakozása. Nem is nagyon lehet vitatkozni ezzel. Érthető, ha azok, akik épphogy kihúzzák a következő fizetésig, kevésbé fogékonyak erre a témára.

Ha képesek vagyunk elengedni az "ezért fizetek adót, nem az én dolgom" gondolatát, és túljutni rajta, hogy akiknek a dolga lenne, azok nem mindig végzik jól a munkájukat, érdemes elgondolkodni rajta, mit tennénk, hogy egy kicsit élhetőbb legyen a város.

Hangsúlyozom, egy "kicsit élhetőbb". Nem csak azért, mert a győztes projekteket alacsony költségvetésből (max. 1,9 millió Ft) kell kihozni, így világmegváltó terveket nem érdemes szövögetni, hanem azért is, mert a közösségi kezdeményezések mindenhol a világon kis léptékben gondolkodnak. Néha olyan kicsikben, amikről sokan azt gondolják, nincs értelme, semmit nem változtat. Viszont ha sokan tesznek hozzá kis dolgokat, annak - idővel - már mindenki számára lehet hatása.

Egy pár ötlet gondolatébresztőnek:

Fogadj örökbe egy szemetest

Egy olyan mobil app / web oldal, ami lehetőséget ad közterület elemeinek (füves részek, fák, nyilvános szemétgyűjtők, tűzcsapok, lámpák, stb.) örökbefogadására. Ez jelentheti az adott terület időnkénti önkéntes rendbetételét, de azt is, hogy beszól a köztisztasági vállalathoz, ha már tele a szemétgyűjtő, vagy kiégett egy utcai lámpa.

Sejtem, hogy milyen gondolatai lehetnek annak, aki most ezt olvassa. Ha én beszólok, amikor tele van az utcában a nyilvános szelektív szemétgyűjtő, de a működtetője mégsem jön ki, mert a túrajáratai máshogy vannak szervezve, akkor feleslegesen töröm magam. Ez igaz, a smart city koncepció másfajta együttműködést vár el a lakók és az önkormányzat, illetve a szolgáltatók kapcsolatában, mint amit korábban megszoktunk. De érdemes elkezdeni legalább döntögetni az egyén és a közszolgáltatók közti falakat, hogy valaha áttörés legyen. 

scp3.jpg

Napelemes közösségi telefontöltő

Egy szerb cég ötlete a Strawberry Tree, egy napelemmel működtetett ingyenes mobiltöltő és wifi hotspot. csak oda kell menni, rádugni a 16-féle csatlakozó valamelyikére a telefonunkat/tabletünket, megnyomni egy gombot, és 15 percig töltődik. Remek ötlet, és nagyon hasznos. Szerbiában már több helyen működik, az ötet a "Sustainable energy week 2011" EU-s rendezvény kategóriagyőztese lett. A Strawberry Tree-t teljes installációval árusítják, de maga a napelem, az akkumulátorok, és az elektronika, a szerelés, esetleg wifi nélkül szerintem kijönne a pályázaton elnyerhető összegből.

scp2.jpg

Útjelző táblák gyalogosoknak

Az Amerikában már több városban működő Walk [Your City] mozgalom alaptézise, hogy az irányjelző táblák igazságtalanul csak az autósokra koncentrálnak. Holott a gyalogosoknak is szükségük lenne tájékoztatásra, mit, milyen irányban és távolságra találnak.

Egy web oldalon egyszerűen megtervezhetők a táblák, be kell jelölni egy térképen, hogy hova akarjuk kitenni, és mely pontra akarjuk vezetni a gyalogosokat, beállíthatjuk az irányjelző nyilat, megadhatjuk a célpont nevét, és bekategorizálhatjuk a célpontot (kereskedelmi, szórakozás, közintézmény, stb.), ettől függően más színe lesz a táblának. Az oldalt működtető szervezet önköltséges áron megcsinálja és elküldi a táblát, amit egyszerűen felhurkolhatunk egy oszlopra. A táblán egy QR kód is van, amit megfelelő appal lefotózva a Google Maps-on mutatja az útvonalat.

Egy sor esetet el tudok képzelni, amikor ez nagyon hasznos lehet. Elképzelhető, hogy a közösség és az állam kapcsolata itthon még nem engedné meg ezt, rövid úton leszedetnék a táblákat. De próbálkozni érdemes. Egyébként Amerikában is javasolják, hogy keresd meg az önkormányzatot, de alapvetően gerillaakciók keretében teszik ki.

Szóval nem kell feltétlenül nagyban gondolkozni. Egy közvéleménykutatás alapján a fenntartható város kifejezést csak minden ötödik ember ismeri Magyarországon. Sok ilyen pályázat után ez is biztos javulni fog.

Ha van egy jó ötleted, pályázni itt tudsz.

Kattints a Like gombra, és azonnal értesülsz róla facebookon, ha új poszt jelenik meg a Smart Tech Blogon:

A bejegyzés trackback címe:

https://smart.blog.hu/api/trackback/id/tr966284835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12karora 2014.06.08. 16:53:37

Okos városhoz okos polgárok és nem utolsó sorban okos városvezetők is kellenek. Budapesten ez nincs meg. (Ahogy Magyarországon sem.)

dukeekud 2014.06.08. 16:55:11

Kitiltanam a belsoegesu motorral meghajtott jarmuveket. De meg az elektromos jarmuvek sebeseget is 30 km/h maximalnam.
Ez nem kerulne semmibe, csak par jogszabalyt kell modositani. A szabalyszegokre pedig millios bunteteseket szabnek ki.

Behajtó70 2014.06.08. 16:59:26

Mit javítanék? Megszüntetném a belvárosi értelemetlen, ostoba, sznob kerékpárutakat!

budafok.tk (törölt) 2014.06.08. 17:06:25

@dukeekud: kitiltanám dukeekud-ot a városból, és kötelezővé tenném, hogy minden évben tíz százalékkal csökkenteni kell a város közlekedésére fordított energiát. Ugrásszerű, meggondolatlan, másokat váratlanul és súlyosan sújtó intézkedésekkel ugyanis nem lehet elérni az élhetőbb várost, csak kitartó, folytonos javítással. Bevezetném a közlekedési módok energiafogyasztás-monitorozását, és az évi 10%-ot minden évben ott nyerném meg, ahol éppen legdurvább a pazarlás és a környezetszennyezés.

bandinyúl 2014.06.08. 17:45:23

Én elsősorban a levegőjét.Borzasztó büdös a rohadó narancstól.El kéne takarítani.

Csokonai Vitéz Műhely 2014.06.08. 17:47:36

Kéne egy parkolási app, ami össze lenne kötve a térfigyelő kamerákkal, percenként frissülne, és akkor nem kéne 10 percet körözni Újlipóton. Ehhez persze kellene még egy csomó kamera, de próbaképp a mostaniakkal is meg lehetne oldani.
Közvilágítás LED-es lámpákkal.
Össze kellene gyűjteni éttermek és boltok lejárt szavatosságú, de még nem romlott kajáit és kiosztani a hajléktalanok között.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2014.06.08. 18:00:40

Szívesen adok pénzt is a jó ötletek megvalósítására - amennyiben ezt leírhatom az adómból. Azt ugyanis arra fizetem, hogy az ilyen projekteket is finainszírozzák. Ha nekem kell, akkor adót nem fizetnék.
Esetleg ez komoly verseny lehetne a versenyszféra és az állam közt:
Ki mit ajánl, és én dönthetek, kinek fizetem az adóm projektre eső részét. Mindjárt hatékonyabb lenne az állam, ha kell neki a pénz. (vagy lemond róla, outsourcolva a feladatokat)
Persze, csakis, pénvisszafizetési garancia mellett. Ha határidőre nem valósul meg a projekt, akkor a pénz visszajár. Mindjárt jobban csipkedné magát minden projektgazda.

okossan 2014.06.08. 18:15:24

Én kitiltanám egy bizonyos hangerő felett a motorokat a városból.

simplicity1 2014.06.08. 19:26:27

Rendben, gondolkozzunk kicsiben:
Én azt szeretném elérni, hogy a Mészáros-Zsolt utca zebra közepén lévő jelzőtáblát rakják arrébb, mert 2-3 hetente kidöntik az autósok. Kb. 5 éve nézzük ezt, szerintem több milliót elköltött már a város. A rendszer működik, mert 1-2 napon belül mindig újra állítják a táblát. De nem jön rá senki, hogy rossz helyen van...
Elkezdtünk írogatni a bkk-nak, városgondnoknak stb. és válaszoltak! Meglátjuk.

Az, hogy ezt maga a rendszer felismerné, hogy itt valami nem ok: na az már sci-fi.

Krisz11 2014.06.08. 19:58:49

Rossz a levegő, a pestiek életéből elvesz átlag 2-3 évet. Állítólag beépítették azokat az átjárókat ahol legalább a szél könnyebben átfújhatta volna a szmogot. Amellett nagyon kevés a zöld övezet. Vidékhez képest a margit szigeten is szmog meg büdös van.

energiagorilla 2014.06.08. 22:56:14

Érdekes ez a fogalom, hogy "smart city". Eredendően a közösségi/közüzemi szolgáltatások racionalizálására értették, elsősorban tehát energia, közlekedés, szemét/csatorna stb. vezérlésének szabályzásra cserélésére és több körös visszacsatolásokkal megvalósuló szabályzásokra. Így 1-5-10-20 százalékok nyerhetők meg. Manapság meg már azt is smart citínek pántlikázzák, ha felsöpröd más helyett az utcát, és kicserélsz két izzót ledesre. Magyarországon meg aztán főleg: igazi smart cityhez rendes hard cash beruházás kell, azt meg ilyen politikai/közéleti környezetben senki sem lesz hülye belerakni a rendszerbe. De mondjuk pont ugyanilyen mutáción esett át Magyarországon a "startup" kifejezés is. Amire régen azt értették, hogy nagy növekedési potenciállal kecsegtető fiatal informatikai, biotechnológiai vállalkozás, az Magyarországon ugye alig van. Nálunk már az is startup, ha két terhes kismama zokninyulakat kezd varrogatni, és eladja a weben. Hát kábé ennyire smartok a mi városaink is amennyire a startupok a startupjaink.

HM | photography 2014.06.08. 23:18:14

@Behajtó70: Mégis miért értelmetlen és sznob? Manapság az a sznob, aki túl lusta ahhoz hogy a seggét a kocsiból kiemelje és átüljön kerékpárra vagy tömegközlekedésre. Sőt, tovább megyek, az nem sznob, csak egy seggfej, aki nem törődik csak a környezetével, csak saját magával.

Sasha 2014.06.09. 07:44:10

Az összes dízel koromgyárat kifelé a Hungárián kívülre...

Fluoro 2014.06.09. 09:16:58

Én kultúrembereket telepítenék a városba... Csak izé, hol tenyésztik őket???

xXXXx 2014.06.11. 13:44:37

@Sasha: az összes dízel koromgyár személyautót megadóztatnám rendesen, és abból támogatnám a tisztább üzemű autókat.
süti beállítások módosítása