Siker vagy kudarc lesz a Bubi, a budapesti közbringarendszer?

2014. június 19.

Hetek óta morog a hazai internet a közbringa projekt csúszása (meg persze a tervezett díjazása) miatt. A korábban április-májusra ígért indulás jelenleg július közepére van kitűzve. A hírek szerint szoftverfejlesztési és rendszerillesztési problémák vannak. A cikkekből kimazsolázott részletek szerint problémák voltak az automaták számítógépeivel (nem reagáltak, nem váltottak nyelvet), és az intelligens zárakkal (fizetés nélkül is kinyíltak, vagy éppen parkoláskor nem nyíltak ki).

bubi1.jpg

"Nincs ezen mit csodálkozni ebben az országban minden így működik!"

"Nálunk miért nem tud működni egy máshol rendben üzemelő rendszer?"

"...ezek után minimum ingyenes kellene, hogy legyen, ahogy egyébként más városokban is, ha a beszállító hibázott, akkor a kötbérből, ha, nem, akkor meg valakinek vállalnia kellene a következményeket, azaz lelépni!"

Rengeteg kommentben tartják tipikusan magyar projektnek, szánalmas bukásnak a Bubit. Azt gondolom, ez nagyon erős túlzás.

IT projekteket vezetek 16 éve, és az a tapasztalatom, hogy amelyik projektben nincs csúszás, az vagy le volt zsírozva, vagy hazudnak.

Nézzük meg előbb, hogy máshol mi a helyzet a közbringa projektekkel. Sokat keresgéltem a témában, ez alapján nincs közbringa projekt, amibe ne lenne belekódolva pár hónap késés, fokozott médiafigyelem, és a kettő eredményeképpen felcsapó felháborodás-hullám.

Az egyik legjobban dokumentált eset a New Yorkban megvalósított Citi Bike program, amelyben a 2012 nyarára tervezett indulást végül 2013 júniusára tudták összehozni, azt is a tervezett 10 000 helyett csak 6000 biciklivel. A polgármester, Michael Bloomberg szűkszavúan nyilatkozott a késés okairól 2012-ben: “A szoftver nem működik. Nem indítjuk el, amíg nem működik.”

bubi2.jpg

Az egyéves csúszás után is rengeteg probléma volt a rendszerrel (nagyon hasonlóak a Bubi tesztjén felmerültekkel). A rendszert szállító kanadai PBSC Bixi ugyanis épp a projekt indítása előtt cserélte le a szoftverbeszállítóját, és az új rendszer lassan heverte ki a gyerekbetegségeit. New York megunta a problémákat, és visszatartották a kifizetéseket, ami a Bixi idén januárban bekövetkezett csődjéhez vezetett.

De nem volt több szerencséje az arizonai Phoenixnek sem, ahol a közbringarendszer 2013 decemberi indulásának elhalasztása után 2014 őszi startban reménykednek.

Innsbruckban egy évet késett az indítás, Bonnban már fél éves csúszásban van, ráadásul még drágább is lett közben. Washingtonban szintén a menet közben megnövekvő költségek okoztak csúszást a program tavalyi bővítésekor.

Amerikában a Bike Chattanooga indítását 3 hónappal kellett elhalasztani, mert kivárhatatlanul lassan kezelte a rendszer a tranzakciókat.

Londonban 2010-re tervezték az eseti/alkalmi bérlés bevezetését, de a turistáknak még fél évet várniuk kellett a szoftver problémái miatt (pl. túlszámláztak rengeteg felhasználót a teszteken). Sok ezer kilométerrel arrébb, Moszkvában, a program tavalyi indulása után egy évvel a teljes rendszert le kellett cserélni.

De hónapokat csúsztak a közbringa programok Madridban, Kasselben, Koppenhágában, Mannheimben, San Diegoban, Minneapolisban, Mainzban is, hogy csak azokat említsem, amelyekről cikkeket találtam.

Érdekes dolog megnézni az ilyen programok blogjait, amik általában az alábbi forgatókönyvet követik (tetszés szerinti hónapokkal):

  • Február: Áprilisban indul a közbringarendszer
  • Április vége: Tesztelik a közbringarendszert
  • Május: Elhalasztják a közbringarendszer indítását.

bubi3.jpg

Mi lehet az oka ennek a tömeges kudarcnak? Miért nem képesek sehol időben összehozni ezeket a rendszereket?

A legvalószínűbb, hogy többféle hiba kombinációja az oka.

Az első, és legfontosabb, hogy ezek nagyon összetett és egyedi projektek, gyakran olyan elemekkel, vagy - ahogy a Bubinál is olvashattuk - az elemek olyan kombinációjával, amelyek úgy még sehol nem működnek.

A rendszerek jónéhány hardver (automata, dokkoló, bicikli) és szoftver (központi rendszer, állomáson futó rendszer, mobil app) összetevőből állnak, ezek stabil működése és gyors kommunikációja kritikus fontosságú. Aki már látott közelről fejlesztést, tudja, hogy ha egyedi hardverelemeket is tartalmaz a rendszer, a potenciális hibák száma egyszeriben megtízszereződik.

A legegyszerűbb műveletekhez is tökéletesen együtt kell működnie az összes eszköznek. Az automatán becsekkolunk (a központi rendszer engedélyével), az jelzi a dokkolónak hogy kinyílhat, ezt felküldi a központba, és a változás megjelenik a mobil appon. Bármilyen apró hiba csúszik be, a tesztelőnek úgy tűnik, nem működik az egész rendszer. És persze valahol igaza is van.

Az informatikai fejlesztéseknek azonban szinte minden esetben velejárója a csúszás.

Ez tény. Ennek az okait is hosszan lehetne fejtegetni, de nem teszem, létezik külön blog az IT projektek lélektanáról. Ami biztos, hogy mikor egy projektben egyedi fejlesztés is van, ott egészen máshogy telik az idő.

A teljes rendszert szállító német nextbike egy tavaly szeptemberi videón új fejlesztésként mutatja be, hogy egy smart kártyát a biciklihez érintve direktben, az automata kihagyásával is kibérelhetünk egy bringát. Azóta a legnagyobb projektjük az 1000 kerékpárt működtető Varsói rendszer volt, ahol ilyen funkcióról nem beszélnek. Valószínű tehát, hogy Budapest az elsők közt van, ahol ezt bevezetik. És ha már így van, lehet, hogy a rendszer valamely másik funkciójával a smart card funkció nem lett még megfelelően összedrótozva. Ha ehhez hozzá vesszük, hogy a biciklit itt nem is a nextbike szállítja, hanem a Csepel, akkor máris egy sor egyedi fejlesztésről beszélünk, egy nem igazán kiforrott rendszer bevezetésében. Egyeztetésekről, integrációkról, fejlesztői zsákutcákról, amik mind ölik az időt egy projektben.

A technológiai kihívások mellett lehet egy másik ok is.

bubi4.jpg

A Bike Sharing World világtérképe alapján a hasonló rendszerek nagyrésze az utóbbi 5-6 évben indult. Mindezt úgy, hogy egy-egy ilyen rendszer megvalósítása, az adott város/ország egyedi igényeire szabva kb. egyéves projektet jelent. Vagyis egyszerre rengeteg kisebb-nagyobb városban van bevezetés alatt közbringarendszer. A jövőbeli piaci pozícióját bebiztosítandó, a nextbike is egyszerre dolgozik több projekten. Nemrég, áprilisban indították hasonló rendszerüket Drezdában (500 bringával), ami a fellelhető cikkek alapján már tavaly év vége óta csúszott. De a nextbike idei rendszerindításai közé tartozik még Karlsruhe, Glasgow, Bath, és a már említett Innsbruck részére leszállított rendszer.

A sok hardver elem miatt ezek a projektek mind nagy beruházást igényelnek, és a kormányzati, önkormányzati projektek gyakran csak átadáskor fizetnek. Ilyen esetben feltételezhető, hogy a megvalósító vállalat összes hadra fogható embere az éppen leggyorsabban lezárható projekten dolgozik, hogy minél gyorsabban pénzhez jusson a következő projekt finanszírozására. Akár ez is lehet a csúszás egyik oka.

Különösen azért fontos ez, mert a lipcsei nextbike kevesebb, mint 200 fős cég. “Az a védjegyünk, hogy mindent házon belül fejlesztünk, a bicikliváztól a szoftverig” mondta Ralf Kalupner, a cég ügyvezetője.

bubi5.jpgTehát kevesebb, mint 200 ember felel egyszerre több komoly projekt tervezéséért és megvalósításáért, az eszközök gyártásáért, szállításáért, implementációjáért, integrációjáért, hibajavításaiért, a rendszer továbbfejlesztéseiért, illetve a már meglévő rendszerek valamilyen mértékű supportjáért. Ez nem tűnik soknak.

Végül ne felejtsük ki a lehetséges okok listájából az IT cégek legnagyobb problémaforrását, az ügyfelet. Ugyan a hírek szerint egyértelmű a szállítói hiba, és az ügyfél masszívan kötbérezi a T-Systems-t, de emögött még bármi lehet. Nem egyszer fordul elő, hogy míg publikusan kötbéreznek, valamilyen más módon mégis kártalanítják a szállítót. Egy ilyen nagyságú projektben ugyanis a legritkább esetben lehet egyértelműen kimondani, hogy a szállító a hibás. Rengeteg egyeztetés van a megrendelővel, millió igény és döntési helyzet, amikben néha a szállító hibázik, néha az ügyfél.

A “kötbér” szó elhangzásakor általában előkerülnek a listák arról, hogy ki mit mondott, mivel és mennyit késett, és mert végül is mindkét fél a projekt megvalósulását akarja, a legjobb megegyezni valahogy.

Megjegyzem, nem vagyok semmilyen kapcsolatban a projekt egyik szereplőjével sem, és nem ismerem a projekt valós helyzetét. De azt gondolom, a fenti okok valamilyen keveréke áll a Bubi csúszása mögött.

Az azonban látszik, hogy ha július közepén el tud indulni a rendszer, azt a hasonló projektekhez viszonyítva inkább sikernek lehet elkönyvelni, mintsem kudarcnak.

Kattints a Like gombra, és azonnal értesülsz róla facebookon, ha új poszt jelenik meg a Smart Tech Blogon:

A bejegyzés trackback címe:

http://smart.blog.hu/api/trackback/id/tr426382029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tyreo 2014.06.19. 12:06:53

Ez majd akkor lesz különösen vicces, ha kiderül, hogy a biciklik is szarok. Pl ledobja a láncot, vagy ilyesmi.

szita szita péntek 2014.06.19. 12:21:28

Há' nemtom. Azért legyünk őszinték: ez nem egy atomfizika. A misztikus "software"-re kenni a problémát álságos. A prg. azért rosz, mert rosszul csinálták meg. Ennyi. Ez az a típusú számítástechnikai hiba, ahol a probléma valahol egy szék és egy billentyűzet között van. Az, hogy máshol is balf*szok nem enyhíti ezt a dilettantizmust. Megkockáztatom, hogy egy átlag androidos játék elkészítése összetettebb programozási feladat.

M_R 2014.06.19. 12:26:25

Ebben a "tipikusan magyar" nem is a csúszás (mert az minden projektben lehet) - hanem a használati díjak... Tényleg abszurd hogy olcsóbb autót bérelni egy napra mint egy órára biciklit...

SemBoga 2014.06.19. 12:27:09

nem vagyok hajlandó elhinni, hogy ez annyira bonyolult rendszer legyen

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2014.06.19. 12:29:13

Óbudán nem tudom, hogy hány éve működik sikeresen és zökkenőmentesen egy kerékpárkölcsönző.

Az a baj, hogy nem diplomásokra, mutyizós faszfejekre, meg vízfejű, diplomásokat agyonhype-oló gigacégekre kellene bízni ezt, hanem

értelmes
épeszű
józan paraszti ésszel gondolkodó
nagybetűs Emberekre

MaCS_70 2014.06.19. 12:32:48

Ha már ennyi tapasztalat van arról, hogy milyen sok buktatója van egy ilyen rendszer üzembe állításának, akkor miért nem ennek megfelelően határozzák meg a határidőket?
Mi volt itt a technika mai állásához képest előre nem látható körülmény???

MaCS

Inda Administrator (törölt) 2014.06.19. 12:39:24

a pénzlenyúlás a lényeg

venmarton 2014.06.19. 12:52:57

@MaCS_70: "akkor miért nem ennek megfelelően határozzák meg a határidőket?"

Ez jogos kérdés. Sajnos azonban az a helyzet, hogy a határidőt legtöbbször az ügyfél szabja meg. A vállalkozó meg projektet akar, így belemegy, aztán majd lesz ami lesz.

Izo 2014.06.19. 12:54:47

Erre az esetre (nagy, bizonytalan, újszerű projekt) találták ki a pilot projekteket. Egy vidéki városban kellett volna elkezdeni, és ha minden működik, akkor jöhet Budapest. Így egyrészt kisebb a média által gerjesztett hiszti, másrészt, ha egy részegység tényleg rossz, akkor kevesebb eszközt kell kidobni az ablakon.
Lehet, hogy valamire mégis jó lenne az állami tervgazdálkodás?

karxer 2014.06.19. 12:56:05

@szita szita péntek: ne kockáztass felesleges, nem lehet összehasonlítani a kettőt. android alkalmazás vs. biztonságtechnikailag megfelelő (indokolatlanul) sok modulból álló egyedi rendszer. Felfoghatatlanul nagy munka az ilyen és minden projectben sarkalatos pont a határidő becslése.

+ a programozó azt kódolja le amit specifikációban megkap
+1 a tesztelő a specifikáció alapján teszteli a programozó munkályát
+2 egy apró módosítás egy modulban begyűrüzhet egy teljesen más modul működésébe, amit így modosítani kell ami begyűrűzhet... stb

2014.06.19. 13:00:33

én nemrég Lengyelországban ugyanilyen bicikliket, ugyanilyen tartókkal, ugyanilyen állomásokkal, ugyanilyen fizetési rendszerrel láttam, működni. csak nem zöld volt hanem szürke. ja és nem 20 ezer forint az éves bérlet, hanem kb. 700 forint ÖRÖKRE egy ember regisztrációja, és nem 500 forint egy órára elvinni, hanem 75. és emellé a főbb utcák mellett nagykörút szélességű járdák vannak aminek a fele bicikli út.

mi a f*szomat fejlesztenek ezen itt milliárdokból?

azt meg leshetik hogy mikor fogom kockáztatni az életem a belvárosban biciklivel..

Nancsi 2014.06.19. 13:00:39

"Mi lehet az oka ennek a tömeges kudarcnak? Miért nem képesek sehol időben összehozni ezeket a rendszereket?"
Hány cég vesz részt a projectben? Túl sok. Ennyi.

A gond az, hogy ahogy nő a végösszeg nulláinak a száma, úgy ékelődnek be egyébként tök fölösleges rétegek a megrendelő és a kivitelező közé. Ezek a rétegek semmi másra nem jók, csak hogy torzítsák az információt, hazudjanak azért, hogy ők kapják meg a melót (pl. vállalási határidő ügyében) - nyilván felelősség, na az nulla. A késés miatt várható kötbér előre bele van számolva az árba, stb. Minden állami megrendelés ilyen mocsok, és ezért nem működik egyik se.

Ha mondjuk ezek a balfaszok odamentek volna egy értelmes céghez, aki foglalkozik hasonlóval (pl. szükséges HW-k legyártásával, meg HW közeli programozással) - mondjuk Vonalkód rendszerház - akkor az egész kész lett volna időre, fele pénzből. Csak hát ugye... ez nem így működik. Mert benne kell lenni ennek meg annak, meg XY legyen a generálkivitelező, stb-stb. Amit főztek most egyék meg.

MaCS_70 2014.06.19. 13:09:22

@venmarton:

A kérdésem többé-kevésbé költői volt.
Sajnos látom egy-két hasonló programot bévülről is működni, mégpedig nagyon nagynevű cégeknél.
Szinte minden esetben azt látom, hogy a következő történik:
A fejlesztőcsapat megkapja a feladatot, a programozók jelzik, hogy mik a hibák magával kiírással, illetve, hogy tarthatatlan a határidő.
Mindezt senki le se ....ja.
Beindul a fejlesztés, sorban jönnek a riportok arról, hogy mi a hibás a koncepcióban.
Ezzel egy időben a másik irányból jönnek a módosítások, jellemzően nem a fejlesztői kifogások alapján.
Tipikus, hogy elkészül egy rendszerrész, de nem jól működik -- illetve nem azt tudja, mint amire a megrendelő gondolt. A megrendelésnek viszont megfelelt. Elkezdődik a huzavona, hogy miért nem azt fejlesztették le, mint amire a megrendelőnek szüksége lett volna, a fejlesztőnek tudnia kellett volna, hogy a megrendelési dokumentáció nem a megrendelő vágyait tartalmazza. Még akkor is ezen folyik a vita, ha a fejlesztő már az elején konkrétan jelezte, hogy ez így nem lesz jó.
Persze mindez a másik irányból is működik: a fejlesztő is simán tudja a saját szájíze szerint értelmezni a megrendelői igényeket, kétség esetén pedig inkább nem szól, hanem megy tovább a neki kedvező, szerinte kiírásszerű irányba.
Jellemzően munkaórák százai, ezrei mennek így a szemétbe.

Üdv: MaCS

zsírdisznó 2014.06.19. 13:10:21

Igy, ebben a formajaban verlazito ez a blog.

A hatarido azert van, hogy betartsuk. Az iro arrol gyozkod, hogy nem.

Az emberi eroforras allokacio tervezese szakszeruen annyi embert szamol szuksegesnek, amennyit a realisan felmert kockazatok altal teremtett tobbleteroforrasig

Folytathato lenne hegyekben a reagalas a fenti "magyarazatokra".

Ez a magyar szakma lealacsonyitasa egy olyan ember altal, aki mast nem csinal, mint az osszes ELOBANYASZHATO ervet osszegyujtotte, hogy moskaodjon, hogy mosdasson nehany donteshozot. Olyan dolgokat irt le, amelyek a kezdetekkor ismertek szakertoi korokben. Tehat, tervezni lehet veluk - es nem kullogni az esemenyek utan.

Gondolom, azt a 200 embert, akire hivatkozik, az altaluk kepviselt szakertelmet a projekt tervezesenek idejen nem hasznaltak fel, akkor a kockazatokat pontosan le lehetett volna irni - rozsaszin sumakolas, vallalkozoi nagymelleny viselese helyett. Ahol kockazat, ott teendok, tobbleteroforras igenyek, modosulo utemezesek: realista tervek.

KEPTELENEK voltak megcsinalni a szakszeru tervezest.

Olyan fejleszteseknel, ahol nem biciklit kell kiadni, a bloggolo szemlelete versenykeptelen - gondolom a jo kapcsolatai teremtettek meg a lehetoseget a szamara.

Ja, es nekem lassan 25 eves multam van informatikai rendszerszervezes, projekttervezes es vegrehajtas teruleten. Dolgoztam kiscegnek, multinak, allamigazgatasnak, kozlekedesnek, penzugynek, hirkozlesnek, utolag keres es marketing nelkul kiemelt peldakent emlegetett fejlesztesekekben vettem reszt, egyedi megvalositasokban, amerikai, francia, spanyol, es nemritkan olyan partnerekkel, kerekkotokkel, egyuttmukodve es latvan a kezdeti mindent bevallalok majd mindent masra fogok szemlelettel, mint a blog szerzoje.

mazolika 2014.06.19. 13:17:44

@MaCS_70: Az októberi önkormányzati választások :)

shitgun 2014.06.19. 13:30:38

Elég szerecsenmosdatós poszt. Én se hiszem el, hogy nem lehet egy ilyen rendszert összekalapálni hosszú hónapok alatt. Ezek szervezésbeli hibák, nem kellett volna rövid határidőt ígérgetni, nem kóklerekkel kellett volna csináltatni, és így tovább. Maga az egész Bubi meg egy grandiózus bukás lesz, Bp nem érett meg erre, mikor a sima bringást is leprába veszik az autósok, majd valszeg a mazsolák felülnek tekergetni a kényelmetlen, nagy, nehéz zöld szörnyekre. A turistáknak meg a belvárosban van vagy egy tucat bringakölcsönző, ahol bankkártyás, regisztrálós hülyéskedés nélkül adnak jobb bringákat 4 ropiért 24 órára. Ki fogja ezt használni?

Slyder 2014.06.19. 13:39:26

@zsírdisznó:

A posztod alapján az arcod sokkal nagyobb, mint a tapasztalatod. Ha 25 éves múltad van, akkor igazán tudhatnád, hogy nagyon sok esetben egyszerűen képtelenség előre tervezni. Változnak a követelmények, nem várt dolgok jönnek közbe, stb... Én még nem láttam olyan projektet, ami időben is elkészült és a megadott költségkeretbe is belefért.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.06.19. 13:48:16

En nem tudom mi ebben a bonyolult. En Kelet-Azsiaban elek, itt is van berbringa. Mukodik, csuszas nem volt a bevezetesenel. Most a fizetest csusztatjak... Marmint meg akartak szuntetni az ingyenesseget az elso fel orara, de megis meghagytak :) mert itt jofej az allam.

Reszletek: sarga szinu bicajok, allando LED elso, hatso lampakkal. 3 sebesseges valto, ez boven eleg.
A tomegkozlekedesben is hasznalt erinto kartyat egyszer regisztralod online vagy szemelyesen vagy a dokkolok elott allo automatanal es onnantol szabad a palya. A kartyadat a bringa elott levo dokkolo erzekelojehez erinted, nincs mobilos baszakodas, egyetlen kartya kell hozza, amit ugyis hasznalsz minden nap metrohoz, buszhoz, taxihoz, vonathoz is.
Fel orara kerul elvileg 80 forintnyi fabatkaba a bicaj. DE az elso fel ora ingyenes. Ha hitelkartyaval egybeepitett tomegkozlekedesi erintokartyat hasznalsz, akkor meg az elso EGY ora ingyenes. Ez kb. mindenre eleg. De utana leteszed es 15 perc utan ujra felvehetsz egy biciklit. Onnantol megint ketyeg az ingyen fel vagy egy orad.
Az ingyenes ido lejarta utan savosan emelkednek az arak. Egy napra olyan 2000 forint. De tipikusan senki nem hasznalja szerintem orakig a bicajokat vagy pedig leteszi idoben es 15perccel kesobb ujra felveszi. Szoval en miota ez van, azota egyszer futottam ki az egy ingyenes orabol, 80 forintnyit fizettem... Es hasznalom naponta, tobb ezer kilometert tekertem mar vele.
Elvileg iden megszunt volna az ingyenes elso fel vagy egy ora, de meghagytak, mert jo fejek... Ennyike. Gyakorlatilag ingyen van.
Nem tudom, ha a kis sarga tetvek meg tudjak csinalni a rendszert, akkor a magyaroknak hogy nem sikerult?
Egyszeruen meg kellett volna venni a mar mukodo rendszert, programot innen es nincs ez a szopas.
Itt mindenki motorozik is, robogok vannak tizezrevel, megis sokan hasznaljak a berbicajt, mert bicikliutak is vannak, szep helyekre lehet igy eljutni, jardazni is lehet, de nem ugy, mint a pesti faszok, hanem lassan. Pedig nagyon zsufolt a varos, megis bekesen megfer mindenki.
Ja, ciganyok nincsenek itt, ugyhogy senki nem lopja el vagy teszi tonkre a bicikliket.

Magyarorszagon meg ennyit se tudnak megcsinalni. Vegyetek meg a rendszert valami civilizalt orszagbol, ne bohockodjatok. Magyarok nem ertenek meg a programozashoz se, fogadjatok fel kis sargakat, azok megcsinaljak jol.

De Pesten a ciganyok ugyis ellopjak, a magyarok szetverik, ugyhogy jobb, ha el se keszul az egesz.

Tomi9046 · http://kulturjunkie.blog.hu 2014.06.19. 13:50:31

Remélem, hogy óriási siker lesz. Más nem lehet. Már most rengetegen mennek vele, tesztelik. Úgy látom jól mennek a bringák. Ja és a turisták eddig is örömmel ültek a kölcsönző bringákra, szóval ennek jónak kell lennie, vagy különben mind meghalunk...!! :D Tudjátok...

M_R 2014.06.19. 13:53:35

@Izo:
"Lehet, hogy valamire mégis jó lenne az állami tervgazdálkodás?"

Ez éppen az "állami tervgazdákodás" szép példája.

Az akkoriban úgy volt, hogy az Állami Tervhivatal (ne röhögj, tényleg volt ilyen) csinovnyikjai kitalálták, hogy "ezt ennyi idő alatt és ennyi pénzből kel megvalósítani" - és mivel a "mevbalósítók" - bát tudták hogy lehetetlen - papíron megcsinálták, mert akkor volt pérmium, jutalom, plecsni, taps.. Az hogy az egész utána összedőlt,már nem volt fontos. Kb. mint a Pitypang szálló :)

www.youtube.com/watch?v=x3I8Ykiwh6g

Rive 2014.06.19. 14:01:11

A dolgok fejlesztői oldalát tekintve a poszt korrekt.

A többiről majd akkor lehet nyilatkozni, ha végre használatba adják a rendszert.

DemoJoe 2014.06.19. 14:02:07

Zsirdisznónál a pont. Én csak 15 éve szórakoztatom magam ilyesféle dolgokkal de ha csak egy projvez elemet a tartalékképzést csinálják már nem itt tartanak. Amúgy jellemzö a generális hozzánemértés proj. tervezés, műszaki kockázatkezelés és kommunikáció hármasában.

Amúgy ez egy jó kis mosdatós blog kell ez is a projekt kommunikációban, csak ez utólagos eszköz.

Aki meg a mindíg minden változik problémától szenved menjen el utcaseprőnek ott ugyanis tutifix a koszos utca...

A proj vez ill. A nagybetüs menedzsment lényege pont a változásnak a megelőző kezelése...

Az is tudott hogy az inf projektek 13% van hi és költségvetésen belü. Országos projektet is csináltunk így végig a pénzúgyi szektorban. Szóval hajtás pajtás a top 13- ba!

szita szita péntek 2014.06.19. 14:06:28

Hehh - most nézem az árakat. :) Tehát először fizessem ki minimum egy fél kerékpár árát évente és utána még fizessek a használatáért? Mármint azért, hogy egy látványosan csúnya reklámfelülettel nem pont oda megyek ahova akarok? És ennek a sikerében van aki bízik?

Rive 2014.06.19. 14:16:03

@szita szita péntek: nyugodtan lehet bízni a sikerében.

Egyrészt a 'fél bicikli ára' elvileg (!) a teljes karbantartást és a kényelmes elérhetőséget is tartalmazza: a belvárosban lényegében bárhol lerakhatod, felveheted, akkor is, ha nem bicóval mentél/jöttél.

Másrészt a pillanatnyilag lefedett terület 'keresztben' ~ fél óra - ennyi a bérleteseknek az alkalmankénti 'ingyenidő'.

Pl. nekem most minden reggel a nyugatiból a munkahelyre és vissza havonta 10k (BP bérlet). A táv szimpla 2-3 kilométer. Ha beindulna a BuBi, akkor évi 120000 helyett 20000 lenne, és nem kell mellé a saját bicó biztonságos parkolásával, karbantartásával tökölnöm.

Yumurdzsak 2014.06.19. 14:24:08

@M_R: add meg a címet, ahol lehet 500-t autót bérelni.

@szita szita péntek: akkor maradj otthon több bringa jut nekem

csomó ismerősöm szídja a bubit, mert drága. keressétek fel a bkk oldalát, és olvassátok el, mennyibe is kerül.
nekem kétévente ellopják a bicómat + zár + szervíz + defekt + jajdeberúgtam de most mit csináljak a bringámmal

és az nem merült fel a megrendelőben, h megvesz egy működő szoftvert?

venmarton 2014.06.19. 14:40:29

@zsírdisznó, @DemoJoe

Sosem mondtam, hogy a projekt menedzsment nem kínál buzzwordöket a projektek csúszásának megelőzésére. Csak azt mondom, hogy én még sosem láttam működni ezeket annyira, hogy valóban az eredetileg tervezett időben lehessen átadni egy projektet.

Ha volt is ilyen, az csak úgy történhetett, hogy amiennyi elkészült, azt elnevezték első fázisnak, elindították, de valójában ment tovább a munka.

venmarton 2014.06.19. 14:42:30

@Yumurdzsak: Ahogy olvasom itt is az történt, sőt, elvben egy teljes, működő hardver-szoftver rendszert vettek.

Csak éppen itt-ott bele kellett nyúlni, hogy megfeleljen az igényeknek, és onnantól már nem kész a rendszer.

DemoJoe 2014.06.19. 14:55:39

@venmarton: a csúszás megelőzés nem buzword! Minden projeknek van egy dedikált pontos célja. Itt az hogy a mélyen tisztelt publikum biciklit hajtson. Ha ez megy jul 1 megbízható módon DE pl. Smartcard integrációban javítanak egy hibát még a projekt lefolyása alatt, attól az még teljesült projekt. Persze hiba az nem lehet károkozó ill. gátló.

Ajánlom mindenkinek a 100% mgtsz megalakításáról szóló agitprop filmet. Van idevonatkozó tanúsága bár nem annak szánták. Fő kérdés hogy mi is a 100% siker?

Itt az ha júliusban biciklit hajt a nép.

szita szita péntek 2014.06.19. 15:02:47

@Rive: Há'nemtom. Lehet a végén igazad lesz, bár zárójelben azért megjegyezném, hogy a binyigli karbantartására évi 2k-nál több valszeg nem kell (legalábbis nekem eddig nem kellett) - azt meg te tudod, hogy van-e hova tenni otthon és a munkahelyeden. (nekem lenne)

Rive 2014.06.19. 15:09:49

@szita szita péntek: pont ez az, hogy nekem nem otthon, hanem a Nyugatiban van a 'drót' másik vége. Ott nincs igazán biztonságosnak, kényelmesnek nevezhető parkolási lehetőség. És elég sokan járnak be elővárosból a Nyugatiba.

Nem néztem, hogy a Keleti és a Déli is benne van-e a BuBi lefedettségében, de ha igen, akkor igen tekintélyes számú potenciális bérletesről lehet szó.

Möglássuk.

♔bаtyu♔ 2014.06.19. 15:09:57

Beszarok mennyi szakértő. Át sem látjátok mennyire bonyolult ez a szoftver. Na és persze legyen ingyen.

Ha kész lesz, ez lesz az egyik legmodernebb. Akkor bezzeg a sok magyarozó nem fogja azt mondani hogy hiába, a magyarok.

vizsla_barat 2014.06.19. 15:11:24

A vegleges HW/SW olyan keson kerul a fejlesztokhoz,hogy addigra mar Tarlosnak vagnia kene a szalagot.
Es igen,senkinek sincs eleg ver a pucajaban kiallni es objektiven eloadni a problemakat. Ket szinttel a fejlesztok felett mar az informacio annyira torzul,hogy minden szines-szagos,semmi problema. Ezert kellene a marketingeseket meg a penzugyeseket jo messzire kirugni.

venmarton 2014.06.19. 15:19:25

@DemoJoe:

"Fő kérdés hogy mi is a 100% siker?
Itt az ha júliusban biciklit hajt a nép."

Na ez egy jó kérdés. A siker a projekt szempontjából, ha elindítják, bármi legyen is a scope akkor.

De ezt az ügyfél dönti el. A közintézmények, akármennyire azt gondoljuk, hogy tesznek a közvéleményre, a valójában legtöbbször rettenetesen túlparázzák, hogy milyen kritikákat fognak kapni.

éppen ezért nagyon rugalmatlanok lesznek. Felhasználói oldalról azt gondolom az emberek 90%-a kiegyezne vele, ha nem lenne smart card-os biciklihez hozzáérintős zárnyitás, de valakik lehet hogy úgy gondolják, minden tervezett funkció kell, különben összedől a világ.

Mondom ezt úgy, hogy nem ismerem a projekt részleteit, ezek csak tapasztalat alapú feltételezések.

DemoJoe 2014.06.19. 15:34:31

@venmarton: a rugalmatlanságnak sokoka lehet. Közigben jellemzöen a hütlen kezelés vádja (hogy ismered el a teljesítést ha valami nem 100%). Erre adott projektválasz jellemzően kárcsökkentő tipusú ami magában hordozza a rossz minőségű kompromisszumot.

De volt már arra is példám hogy csak azért fizettünk jelképes kötbért, mert amúgy senki nem hinné el hogy minden tényleg jól ment. Utána gond nélkül megvolt a teljig. ...

Szóval ez innen ígyse úgyse látszik. Csak hajtsa apa a bubit júliusba.

VT Man 2014.06.19. 15:46:09

A szerecsenmosdatás szép kísérlet, csak épp itt a pályázó és munkát elvállaló nem a Kis Józsi Bt volt, hanem a T-SYSTEMS!

A T-SYSTEMS, amely elvileg egy komoly cég, komoly erőforrással, komoly módszertannal. Nekik kötelességük lett volna ezt megcsinálni időre. Vagy nem elvállalni az egészet.

SimPet 2014.06.19. 15:47:19

Csak szeretném felhívni a figyelmet a nem túl sokat emlegetett HuGo projektre, ami kb egy éve viszi a tehergépjárművek elektronikus útdíj szedését. A kitalált rendszer teljesen egyedi, nem külföldi rendszerek átültetése. Egyedi terminálok, egyedi mobil egységek, ellenőrző kapuk stb.
Valami probléma volt a közbeszerzéssel is, mert a nyertes cég végül visszalépett, és így valahogy más módon választották ki a megvalósítót, akinek a rendelkezésre álló fejlesztési ideje nagyon rövid volt.
Egy szakújságíró biztosan kinyomozza a dolgot, de tudtommal a rendszert tesztelés nélkül indították be egyből éles üzembe az előre meghatározott határidőt tartva és azóta összesen egyszer 2 órára állt le. Évente 100 milliárd forintos nagyságrendű útdíjat szednek be vele. Baromi bonyolult, és mégis egyből működött. Akiknek használni kell (fuvarozók és díjbeszedők) nagyon aggódtak, hogy hogyan működhet egy ilyen rendszer, amikor pl. Németországban egy évig tesztelték és csak utána merték beindítani az ottani elektronikus útdíjat, de ez attól eltekintve, hogy meg kellett szokni a használatot, és voltak azért gyerekbetegségek (amiket üzem közben is tudtak javítani) igazából fennakadás nem volt.

Szóval lehet így is fejleszteni.

venmarton 2014.06.19. 15:51:57

@VT Man: Szó sincs szerecsenmosdatásról. Írtam, hogy az is lehet egy ok, hogy a nextbike túlvállalta magát.

energiagorilla 2014.06.19. 15:56:41

Ha a kommentelőkön múlna, már rég kész lenne, gombokat kéne csak beledobálni, és úgy mennénk mint Marty McFly! Javaslom alakítsuk meg a Troll Projektmenedzsment Kft-t! A névjegykártyánkon legyen egy QR kód, amit ha beolvasunk, akkor előjön a cég ars poeticája helveticában szedve: "drága uram, ha én úgy végezném a munkámat, ahogy ezek odafönn, akkor már régesrég az utcán találtam volna magamat..."
És még ezer ötlet...

M_R 2014.06.19. 16:06:56

@Yumurdzsak:

Te meg az ahol a Bubi bringát kibéreled egy napra 500-ért. Még ha kifizeted az éves 19000 Ft-ot, akkor sem...

Egyéb esetben fizess be 25000 ft kauciót, akkor is ha csak 1 órára béreled a bringát -a kauciót egy hét múlva kapod vissza..ha visszakapod és nem neked kell majd utána járni, levelezni, telefonálni..Meg akkor is egy hétig használják a pénzed...Remek.

egy igazi barom vagy mária 2014.06.19. 16:12:33

@Rive: "Pl. nekem most minden reggel a nyugatiból a munkahelyre és vissza havonta 10k (BP bérlet). A táv szimpla 2-3 kilométer. Ha beindulna a BuBi, akkor évi 120000 helyett 20000 lenne, és nem kell mellé a saját bicó biztonságos parkolásával, karbantartásával tökölnöm."

hahaha.
Meg ahogy azt rive elképzeli...
Elmesélem a buktatókat, jó? Egyik reggel nincs bubi épp szabadon. Már rábasztál, kígyózhatsz a sorban vehetsz jegyet.
Akkor mit csinálsz, amikor szakad az eső, hó, jeges az út? Ismét mehetsz jegyért.
Sok sikert a bubizáshoz. Gondolj arra közben, hogy ennek a szupi rendszernek az árából vehettek volna 50.000-100.000 db biciklit, aztán letámaszthatták volna bárhova őket, hadd használja bárki ingyen. De az úgy nem trendi européer, mert se érintőképernyő se semmi iphone app...

M_R 2014.06.19. 16:13:56

@SimPet:
"Csak szeretném felhívni a figyelmet a nem túl sokat emlegetett HuGo projektre,"

Ami még most is "gyermekbetegségektől" szenved - rendre "beviszi" a teherautókat sétálóutcákba, főút közepén egyszer csak a "fordulj vissza ahol lehet" üzenet. Tegnap éppen egy ilyen "fordulj vissza" üzenet miatt a keresztben álló kamionba beledurrant egy Golf -egy halott... Gratulálok, tényleg remekül működik - nem véletlen hogy szentségelnek a falvakban, mert a teherforgalom "helyismerettel rendelkező" része szépen megy az olcsóbb vagy ingyenes utakon..

"Szóval lehet így is fejleszteni." - Ja, ez is egy "Pitypang szálló".

Avatar 2014.06.19. 17:00:14

"Hetek óta morog a hazai internet a közbringa projekt csúszása (meg persze a tervezett díjazása) miatt. A korábban április-májusra ígért indulás jelenleg július közepére van kitűzve."

Hát lehet, hogy csak az én memóriám játszik velem, de szerint sokkal régebb óta ígérgetik azt a Bubit...

"Egyhangúlag szavazták meg a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén a Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési rendszer kialakítása című előterjesztést..." ... "Ha minden jól megy, akkor állítólag 2011 nyarán használhatjuk is a közösségi bringákat."
kerekagy.blog.hu/2010/03/31/ujra_sinen_a_berbiciklik

"Lehet, hogy csak jövőre indul el a BuBi, a fővárosi közbringa-rendszer, amelyet idén nyár végére, őszre ígértek."
www.origo.hu/itthon/20130220-jovore-jon-a-bubi-a-fovarosi-kozbringarendszer.html

Persze van erre magyarázat, méghozzá tudományos! :)

"Tudományos magyarázat:
A Bubi konstans egyike a nemeuklideszi kvantumpolitika nagy állandóinak, amely a Möbius-Hungária terekre vonatkozik. A Bubi konstans a jelen és a Bubi bevezetése között várható időtartam, ami nonhungár terekben egy lineárisan csökkenő értek lenne, hungártérben azonban a Promontor sejtés szerint konstansnak mondható, értéke 1 év.
Több hasonló konstans létezését állapították már meg, ilyenek az Euro-konstans, a 4-es metró konstans, a BKV elektronikus jegyrendszer konstans és az M0 északi ág konstans.
Ezen konstansok elméleti háttere a rendkívül komplex hungártérmatematika miatt egyelőre nem bizonyított, empírikus úton azonban már többször igazolták ezen számok állandó mivoltát.
Ugyanakkor más sejtések szerint a hungártérben még a konstansok sem állandóak. Eszerint a négyéves periodicitású elekció-tér torzító hatása a kavntummechanikában ismert alagút effektushoz hasonlóan képes időnként ezen konstansok értékét hirtelen nullára csökkenteni."
jozsefbiro.blog.hu/2013/02/22/a_bubi_konstans

SimPet 2014.06.19. 17:02:23

@M_R:
A lényeg akkor is az, hogy tesztelés nélkül egy számos részrendszerből összeálló komplex rendszer egyből beindult és azóta is működik, mégha ez valakinek nem is tetszik (már hogy fizetni kell). Hibák és ügyeskedők mindig is lesznek. A golfos halálát pedig nagyon sajnálom, de nem a Hu-Go rendszer miatt volt: a Kresz nem veszti el az érvényét.
A Hu-Go így vagy úgy de egy sikersztori. (nem dolgozom benne, nem vagyok érdekelt benne, semmilyen érdekem nem fűződik hozzá). Lenyűgöz a benne részt vevő mérnökök és programozók teljesítménye.

min 2014.06.19. 17:06:40

Bukta...az egyik legdrágább használati díjjal rendelkezik.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2014.06.19. 17:10:51

@M_R: A HuGo kizárólag údíjfizetési rendszer. Ha jól tudom s nem navigációs rendszer. Amire te gondolsz az iGo! Nem?

szita szita péntek 2014.06.19. 17:12:42

Végül is mennyi pénzből nem épült még meg? Hirtelen nem találom. Már csak, hogy érezzem, hogy ez olyan magyar dolog-e...

mt-03 2014.06.19. 17:22:51

ez a cikk nem mas csak szerecsenmosdatas. azert mert van olyan orszag ahol csusztak es milliardokat nyultak le akkor az itt is oke? vagy akkor mar nem is baj, hisz ha a nagy newyorkban nem ment akkor oruljunk hogy itt se megy? ha van egy kiiras es nem tudom teljesiteni akkor nem kell elindulni. ha elindulok es felveszem ra a let, akkor baxxak fenekbe oket es love vissza. nana hogy itt ez nem lesz, meg meg is koszonjuk hogy nem sikerult hisz masutt se sikerult. komolyan ennek kell lennie a hozaallassnak? siralmatos.

MG- Tünde 2014.06.19. 18:19:32

@VT Man:
T-System az egyik aktuális csókos, szakmaiságról szó nincs.
A T-System minőségről és csúszásokról elég körülnézni. Ők nyerték a BKK 300 jegy és bérlet automatájának közbeszerzését. Ők nyerték több helyi tömegközlekedési társaságnál az utastájékoztatási rendszer közbeszerzését. A sor még folytatható. Közös jellemző a csúszás, színvonal alatti programozási munka, többszörös árazás.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.06.19. 21:01:33

"A korábban április-májusra ígért indulás jelenleg július közepére van kitűzve"

Pontosabban a korábban 2013 elejére, legkésőbb 2013 nyarára, de legeslegkésőbb 2014 elejére majd 2014 tavaszára ígért indulás. :)

greyhound.blog.hu/2014/05/24/mikor_indul_a_bubi

M_R 2014.06.19. 21:26:45

@Noname Cowboy: Útvonalat tervez - mármint aki a fedélzeti kütyüvel megy - aki a "jegyvásárlós" verziót használja az előre megkapja az útvonaltervet.

Amok 2014.06.19. 21:40:09

@Tomi from Space: ez sokkal bonyolultabb mint egy kerékpárkölcsönző

Amok 2014.06.19. 21:42:22

@Izo: volt pilot projekt: a Telekom "belső" céges kerékpár rendszere

zumm 2014.06.19. 22:59:51

@M_R:

"Te meg az ahol a Bubi bringát kibéreled egy napra 500-ért. Még ha kifizeted az éves 19000 Ft-ot, akkor sem...

Egyéb esetben fizess be 25000 ft kauciót, akkor is ha csak 1 órára béreled a bringát -a kauciót egy hét múlva kapod vissza..ha visszakapod és nem neked kell majd utána járni, levelezni, telefonálni..Meg akkor is egy hétig használják a pénzed...Remek."

A napijegy ára 500 Ft, ezzel 24 óráig használhatsz félórás etapokban biciklit ingyen. Egyfolytában 24 órát valóban nem kerékpározhatsz vele. (Láttad amúgy az állomások térképét? Nem lesz olyan nehéz tartani a fél órát.)

A kaució zárolását a jegyed lejártakor oldják fel, tehát napijegynél 24 óra után, hetijegynél 168 óra után stb.

Makkasz 2014.06.19. 23:09:49

Nagy gaz ez szakertokem.

Maga a projekt hasonloan rohejes es jelentosegnelkuli mint a korhazi szefek (na jo, az otlet jobb). A tuldimenzionalt, tulbonyolitott rendszer a halala az egesznek. Nem a csuszas miatt, hanemaligha lesx igeny egy ilyen baromsagra, talan 2-3 jobban sikerult hely kivetelevel.

Nem lesz vevoi igeny, egy marhasag az egesz, ezert bukik el. Meg az uzemeltetes koltsegein. A sok csilivil szart nem tartja el a kerekpar.

acsa77 2014.06.19. 23:42:21

@venmarton: és vajon mi az oka? Lehet bonyolult PM-es eszmefuttatásokba bonyolódni, de eddig csak egyetlen okot láttam: ha visszafelé haladnak vagy legalább állnak a dolgok. Ez főleg akkor feltűnő, ha párhuzamosan fejlesztenek ki legalább két megoldást ugyanarra a kérdésfeltevésre, mert ekkor nem lehet magyarázkodni semelyik oldalon vagy szinten. Ugye elég valószínűtlen, hogy bubi1 és bubi2 elindul ténylegesen, majd kiválasztanak egyet belőle, a másikat eldobják.

Alick 2014.06.19. 23:53:19

Hálát adok az Úrnak, hogy számomra nem megélhetési kényszer olyan projetc-be beleszállnom, amelynek határidejébe és igénylistájába nincs beleszólásom... :)