Mik lesznek a jövő legsikeresebb online közösségi szolgáltatásai?

2014. augusztus 01.

Hónapok óta cikkeznek róla, hogy nemsokára jön Magyarországra a taxigyilkos Uber. Aki nem tudná pontosan, a szolgáltatás tulajdonképpen egy mobilon elérhető taxi diszpécser alkalmazás, amelynek segítségével nem hivatásos taxisok - a hagyományos taxis viteldíjaknál olcsóbban - tudnak fuvarokat vállalni. Az ügyfél bankkártyával fizet az Ubernek, amely a jutalékát levonva átutalja az összeget a sofőrnek. Az utasok utólag értékelhetik az Uber taxisokat, és az értékelések minősége a későbbiekben hatással lehet a sofőr ügyfélszerzési lehetőségeire.

share_4.jpg

A szolgáltatás érthető módon a taxitársaságok tyúkszemére lépett, így ahol bevezették, ott sűrűsödtek a taxisok által szervezett tüntetések. Annak ellenére, hogy az Uber piaci részesedése még az Egyesült Államokban is nagyon kicsi. Egyelőre.

share_5.jpgAz Uber forradalmi változást hozhat a személyszállításban. Hozzá hasonlóan az Airbnb teljesen átírhatja a szállodaipar térképét. Ez szintén egy webes alkalmazás, amelyen magánszemélyek adhatják ki a lakásukat/szobájukat turistáknak. Az ötlet nem új, a VRBO.com 15 éve csinálja ugyanezt, de az utóbbi néhány évben - talán a jobb technológiai megvalósítás miatt - az Airbnb vált a terület piacvezetőjévé. Olyannyira, hogy több ismerősöm van, akik ezen keresztül adják ki a lakásukat, és még több, akik Airbnb-n keresztül szállnak meg, ha külföldre utaznak - a szállodák legnagyobb bánatára.

A szálláshelyek és a személyszállítás közösségi modelljei mellett az egyik legismertebb, kétkezi szolgáltatásokat nyújtó oldal a Taskrabbit. Ezen önjelölt takarítókat, háztartási ezermestereket, költözésben segítő betanított munkásokat bérelhetünk fel. Akár a füvet kell lenyírni, akár lomtalanítani a padlást, akár hozni egy kebabot a város másik végéből, itt meg lehet találni a rá vállalkozókat. Sokféle szolgáltatást kínálnak, de a legerősebb vonal az alacsony képzettségű kétkezi munkák. Nem véletlen, hogy a kínálati oldalon leginkább olyanok vannak, akik átmenetileg vállalnak el feladatokat, amíg nem találnak munkát maguknak, illetve olyanok, akik részmunkaidőben dolgoznak Taskrabbitként, hogy kiegészítsék az alacsony fizetésüket.

Általában többféle munkát vállalnak, a legtöbben decens mellékest, de vannak, akik akár rendes fizetést is össze tudnak szedni. A többi szolgáltatáshoz hasonlóan itt is bankkártyával lehet fizetni az oldalnak, de mivel a szolgáltatók óradíjon dolgoznak, és a szükséges munkaidőről a munkaadóknak sokszor különvéleménye van, így gyakoriak a vitás ügyek.

share_2.jpg

A séma mindhárom esetben ugyanaz. Egy könnyen használható szoftver lehetőséget nyújt hétköznapi embereknek, hogy megosszák tulajdonukat, vagy idejüket/szakértelmüket más magánszemélyekkel, akiknek ezért kevesebbet kell fizetniük, vagy ezzel jobban járnak, mintha piaci szolgáltatásokat vennének igénybe.

A modell látszólag működik. Az említett cégek néhány év leforgása alatt a semmiből váltak milliárdokat érő vállalkozásokká (az Uber négy év alatt érte el a 12 milliárd dolláros cégértéket).

Sokféleképp lehetne a sharing economy normál, és vadhajtásait elemezni, de jelenleg ez a kérdés érdekel:

Milyen területeken jöhetnek még létre sikeres közösségi megosztáson alapuló szolgáltatások, és mi kell ahhoz, hogy egy ilyen szolgáltatás sikeres legyen?

Alapvetően két kategóriába soroltam ezeket a szolgáltatásokat:

Klasszikus sharing economy szolgáltatások, ahol magánszemélyek a közjó, a környezettudatosság, és hasonló nemes ideák mentén biztosítanak szolgáltatást. Pl. turistáknak ingyen, esetleg rezsirészesedésért cserébe biztosítanak ágyat a lakásukban, vagy benzinrészesedésért fuvaroznak másokat két város közt.

Ez a modell klasszikusan feketén megy, de a legtöbb esetben a “szolgáltatók” nem érnek el komoly bevételt, a cél nem is a bevételszezés, hanem a költségmegosztás, vagy a puszta jószándék.

Magánszemélyek közti, üzeti alapú szolgáltatások. Itt a legtöbbször szintén magánszemélyek szolgáltatnak magánszemélyeknek, de már profitorientált a szolgáltatás. Az elszámolás azonban a szürke zónába esik, vagyis sok esetben még mindig feketén mozognak a pénzek. Ide tartozik az Uber, az Airbnb, vagy a Taskrabbit.

Eredetileg egy harmadik kategóriát is terveztem, a tulajdon helyett bérlést kínáló modern, erősen technológia alapú vállalkozások, szervezetek kategóriáját. Mivel a szolgáltatók itt jogi személyek, így teljesen a fehér gazdaság része. Ide tartoznak a közbringa rendszerek, az autóbérlést kínáló zipcar.com, a Netflix online filmkölcsönző, de ide fog tartozni - ha egyszer megvalósul - a Google Taxi is.

Ezen kategória szerepe jelentős lesz egyes iparágak átformálásában, a bérlés vs tulajdonlás arányainak megfordításában. De mivel alapvetően nem közösségi szolgáltatások, így végül kihúztam a listáról.

share_1.jpg

Azt gondolom, az első két kategóriából inkább a második az érdekesebb. A nemes célokért küzdő, de a szolgáltatóknak csak költségmegosztást jelentő szolgáltatások nem fognak elég nagyszámú felhasználót motiválni.

Miben hasonlítanak tehát azok a szolgáltatások, amelyek sikeresen valósították meg ezt a modellt?

  • Az ügyfelek pénzt, vagy időt spórolhatnak a használatukkal. A pénz egyértelmű előny, az időmegtakarítás már bonyolultabb, hiszen az idő értékének megítélése személyenként változik.
  • A szolgáltatók pénzt kereshetnek, a megosztás mértékében mellékjövedelmet, vagy akár teljes fizetést
  • Sok ember tud részt venni benne szolgáltatóként. Vagy azért, mert megosztható tulajdona van (pl. lakás), vagy mert valamilyen megosztható tudással rendelkezik (pl. vezetés, takarítás). Ebből következik, hogy a tudás nem igényelhet nagyon mély szakmai ismereteket.
  • Az előző pont másik fele, hogy sok embernek kell, hogy szüksége legyen a szolgáltatásra, hogy a fenntarthatósághoz szükséges kritikus tömeget el tudja érni a rendszer.
  • Szükséges még, hogy az adott szolgáltatás hagyományos képviselőinek technológiai háttere (pl. diszpécser központok) kiválthatók legyenek szoftverrel, így olcsóbban lehet működtetni
  • Az így igénybe vett szolgáltatások minősége nem, vagy nem sokban tér el a hagyományos szolgáltatókétól

A modell persze nem mindig működik. A 2011-ben indult Cherry mobil app az autómosás Uber-ének címére pályázott. Az autósok leparkoltak az autójukkal valahol, a mobil appon megjelölték a címet, és a Cherry odaküldött egy önjelölt autómosót, aki kívülről és belülről (ha a tulaj visszament kinyitni az ajtót) is lemosta a járgányt (valami speciális vízmentes megoldással, amiről nem sok infót találtam). Mindezt 29 dollárért. A Cherry pedig levette belőle a százalékát, a többit meg kifizette az autómosónak.

share_6.jpgA több, mint 5 millió dolláros befektetés ellenére a cég 2012 végén lehúzta a rolót. A kudarc oka leginkább az lehetett, hogy nem tudott elég olcsó lenni a hagyományos autómosókhoz képest. A 29 dollár ugyanis majdnem duplája a hasonló full service autómosás amerikai árainak. A helyben mosás nyújtotta kényelem lehet, hogy elég volt egy gazdagabb réteg számára, de széles tömegeket nem tudott megfogni.

Feltehetőleg az árat nem tudták lejjebb vinni, hiszen az autómosóknak oda kellett mennie az autóhoz, így utazási költségeik is voltak, valamint jóval kevesebb autót tudtak lemosni egy nap.

Ez mutatja a hasonló modellek limitációját. Sok esetben ugyanis a telephelyhez kötött, de a piaci verseny miatt alacsony nyereséghányaddal dolgozó hagyományos szolgáltatóknál csak azzal tudnak jobbak lenni, hogy házhoz mennek. Ez viszont olyan plusz költséget jelent, amivel alkalmasint már drágábbak, mint a hagyományos cégek. Így annyira beszűkítik a piacot, hogy a szolgáltatás képtelen lesz a nyereséges működésre.

Ez igaz lehet szintén egy közösségi kölcsönző szolgáltatásra (pl. szerszám-, gépkölcsönzés), vagy pl. egy közösségi fodrász szolgáltatásra is.

Ugyanez teszi kérdésessé a Swifto.com oldalának jövőjét, ami a lusta kutyatulajdonosokat köti össze a kutyasétáltatással pénzt keresni vágyókkal. Nagy kérdés, hosszútávon elég nagy-e a piac ahhoz, hogy eltartsa a Swifto-t, vagy ez a terület jobban működik a Taskrabbit egy kategóriájaként.

Miben többek ezek az oldalak, alkalmazások, mint egy apróhirdetési oldal?

Nem sokban. Ezek az oldalak tulajdonképpen a hirdetési újságok Szolgáltatás rovatának modern megfelelői. Annyival többek, amennyit egy szoftvercég nyújtani tud:

  • jól körülírt, tipizált szolgáltatások
  • a pénzkezelés átvállalása, készpénzmentes fizetés,
  • a fentiek által a vitalehetőségek minimalizálása
  • reputációs rendszer (hasonló mint pl. a vateránál)
  • jutalmak a jól teljesítő szolgáltatóknak (az ügyfelek pontozhatják a szolgáltatók munkájának minőségét)
  • szolgáltatók leinformálása (pl. büntetett előélet)
  • az oldal üzemeltetője által nyújtott központi biztosítás (számos vita forrása, hogy ki ad biztosítást arra, ha pl. az Uber egyik sofőrje útban egy fuvarhoz elcsap egy járókelőt)

share_7.jpg

Problémák

A megosztási modell két legproblémásabb területe a biztonság (szolgátatás minősége, ügyfelek biztonsága), és az átláthatóság (adnak-e számlát a szolgáltatók, leadózzák-e a bevételeiket).

Kétségtelen, hogy egy lelkes, de rosszul vezető sofőr komoly bajt okozhat. Az államnak pedig ugyanígy problémás, ha nagyszámú turista feketén bérel lakást, ahelyett, hogy a cégszerűen működő hotelekbe menne. Ahogy az sem ideális, ha egy notórius tolvajt enged be valaki a lakásába bútort összeszerelni.

Mielőtt az ilyen szolgáltatást nyújtó oldalak/alkalmazások valóban nagy piaci szeletet hasítanának ki, ezekre a problémákra megnyugtató válaszokat kell találni.

Milyen területek lehetnek sikeresek ebben a modellben?

A sikeres megosztási oldalak jellemzőit tartalmazó fenti lista alapján próbáltam összeszedni néhány területet:

Csomagszállítás, futárszolgálat

Sokaknak van rá szüksége, és sok magánszemély el tudja látni a feladatot. A szolgáltatás felépítése nagyon hasonló lehet a taxizáshoz, nem véletlen, hogy az Uber terveiben is szerepel a nyitás a csomagszállítás irányába.

Riasztó távfelügyelet

Erre szerintem érdekes cégeket lehetne építeni. A lényeg az lenne, hogy a monitorozást otthon dolgozó külsősök végeznék, és riasztás esetén a lakáshoz legközelebb lévő, kiszállásra vállalkozó ember menne a helyszínre meghatározott pénzért ahelyett, hogy főállású emberek végeznék, mint a Rimi és hasonló cégek esetében.  

Még jobban optimalizálni lehetne a költségeket, ha nem csak szolgáltatást, hanem megfizethető hardvert is biztosítana a cég, mozgásérzékelővel, esetleg kamerával, így csökkenteni lehetne a felesleges riasztások számát. Az irodánkban lévő riasztó évente 4-5 alkalommal riaszt feleslegesen. Azt gondolom, egy ilyen riasztásnál mérhetően mások az érzékelők által mért jelek mintái, mint egy valódi betörés esetén. Ez felhasználható lenne az optimalizálásra.

Kölcsön

A pénzügyi világ a magas rizikó miatt elsőre érinthetetlennek tűnik, de jónéhány startup létezik Amerikában, amely nem így gondolja. A LendingClub, a Zopa, vagy a Prosper mind a P2P, vagyis a magánszemélyek közti kölcsönügyletek összehozására fókuszálnak. A kockázatok hatékony minimalizálása lehet ezek esetében a legfontosabb kerékkötő.

Befektetés

A Kickstarter és Indiegogo sikere megmutatta, hogy hétköznapi emberek tömege képes finanszírozni olyan kezdeményezéseket, amelyek a tőkebefektetőknek túl kicsik, vagy más okból érdeeenek. Az időnként előforduló visszaélések, támogatás után szállítani nem tudó projektek ellenére mindkét oldal sikertörténet.

A fejlett országok egyelőre nem engedélyezik, hogy a tömeges kisbefektetők tulajdonosai is legyenek a támogatott cégeknek (kvázi részvényvásárlás), így jelenleg ezek az oldalak tulajdonképpen előrendelési oldalak, hiszen a legtöbb befektető arra ad pénzt, hogy a termék elkészülte után kapjon belőle egy példányt.

A jövőben szinte biztos, hogy ez változni fog, és megteremtődnek annak a feltételei, hogy hétköznapi emberek tömegei kis befektetéssel valamilyen módon részvényesei lehessenek ígéretes startupoknak, és megfelelő kiszállási pontjaik is legyenek. Mindez teljesen új ágazatot hozhat létre a befektetői kockázatelemzés világában, hiszen a kisbefektetőknek minél több információra, elemzésre lesz szükségük a néhány fős kezdő vállalkozásokról, hogy nyereséghez juthassanak.

Ház körüli munkák

A Taskrabbithoz hasonló oldalak szolgálatásainak szerintem mindenhol van jövője. A kerti munkákra, takarításra, mosásra, egyszerűbb szerelési munkákra (pl. IKEA bútorok) vállalkozók jelenleg leginkább ismeretségen keresztül terjednek.

Ennél nyilván hatékonyabb lenne egy értékelésekre alapuló közösségi rendszer. Hogy a Taskrabbithoz hasonló gyűjtőoldal, vagy specializált szolgáltatás (pl. Exec takarítás-specifikus oldal) lesz-e a nyerő, az leginkább területfüggő.

Ezek a szolgáltatások mentőövet nyújthatnak sokaknak, akik elvesztették a munkájukat, vagy mellékesre van szükségük, és hasznosak azoknak, akik valamilyen egészségügyi okból nem tudják elvégezni ezeket a feladatokat, vagy éppen nincs rá idejük/kedvük.

Simán ide merném sorolni még a bébiszitter szolgáltatást, vagy az idősek felügyeletét, amik ugyan a többihez képest is kiemelten bizalmi állások, de egy értékelési rendszerrel kiegészítve akár működőképes szolgáltatás építhető rájuk.

A fentiek nem különösebben extrém példák. Hogy mennyire nem, azt mutatja, hogy Amerikában a privát repülésre is alapítottak már az Uberhez hasonló szolgáltatást. Ráadásul nem kevés tapasztalattal, hiszen tulajdonosa Garrett Camp, az Uber egyik alapítója.

Kattints a Like gombra, és azonnal értesülsz róla facebookon, ha új poszt jelenik meg a Smart Tech Blogon:

A bejegyzés trackback címe:

http://smart.blog.hu/api/trackback/id/tr886562675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

will 2014.08.01. 16:30:58

Csodálom, hogy nem került szóba a Bitcoin, ami ugyancsak közösségivé, és ezáltal olcsóvá és biztonságossá teheti a javak (hangsúlyozottan nem csak pénz) tulajdonjogának átruházását. Márpedig ez a szolgáltatás is egyre drágább a világban (Magyarországon meg különösen), és egyre inkább kiált egy olcsó, digitális alternatíváért.

Andrea Gerene Petenyi 2014.08.02. 13:01:15

Hogy mennyire igazak a a blogban leírt jövőt látó megoldások,már létezik is egy napokon belül induló Magyar vállalkozás a HelpyNet (www.helpynet.com,illetve Facebook: Helpynet),ami az intézkedő szervezeteket köti össze az emberekkel közvetlenül,ezzel a percekig tartó telefonos bejelentéseket átugorva.

Ezen felül az intézkedő szervezetek részére
( rendőr,polgárőr,városőr,mezőőr,közteres stb) ad lehetőséget mindenféle vezetők közti egyeztetés nélkül közös szolgálatra,mivel egy térképes alkalmazáson látják a körzetükben szolgálatot ellátókat és azonnal tudnak velük kapcsolatba kerülni is..Nincs többé egyedül szolgálatba..!
Ezen kívül ha gyermeked riaszt az app-al,akkor gyermeked riasztásáról és annak pontos helyéről is kapsz értesítést( és az intézkedő szervezetek is)így nem téved el,nem fog elveszni..
Hamarosan 2 városban indul a működése és az Országos Polgárőr Szövetség vezetői is érdeklődnek utána..
Talán beköszönt a jövő végre kis hazánkba is..:-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.08.02. 19:42:26

Pl a taxizást kitudja váltani,de pl a szállást meg a szolgáltatást,még mindig jobb apró hirdetésben feladni jutalék nélkül.
Azért mert ezek a dolgok nem annyira azonnaliak mint a taxi.

vuvuvu2 2014.08.02. 20:04:40

looking forward to uber taxis - remélem akkor észbekapnak azok a nagyokosok azaz mohó sapiensek akik az egységes taxistarifa bevezetésének ürügyén kb. 40-50%-os tarifaemelést hajtottak végre budapesten, melynek köszönhetően sok taxis munkahelyét vették el, valamint utasokat fosztottak meg a szolgáltatástól.

venmarton 2014.08.02. 20:11:44

@will: a Bitcoin akármennyire P2P szolgáltatás, felépítésében szerintem nem illeszkedik a posztba, de értem miért kérded, lehet be lehetett volna fűzni.

venmarton 2014.08.02. 20:19:13

@Gyurma73: A reputációs rendszer, vagy a biztosítás szerintem nagy előny az ingatlankiadásnál vagy a takarításnál is. De az kétségtelen, hogy 10-20% jutalék több mint a nulla. :)

monddazigazatmar 2014.08.02. 20:23:41

Ezek aztán mind feltalálták a csövön a lukat.
Mi ezeknek a hülyeségeknek a lényege? Van autóm, tudok vezetni, bevállalok egy-két fuvart. És akkor @vuvuvu2: félék örülnek, mert milyen jó. Ja, hogy erről számlát kéne kiállítanom? Ja, hogy kéne speciális PÁV engedély? Ja, hogy amortizálódik az autó? Ja, hogy adózni kéne utána? Mert ha ezeket összeadja az ember akkor már rögtön nem akkora buli.
A lakáskiadás is milyen már? Idegenforgalmi adó? Áfa? Takarítás? Mosás? Mi van akkor ha a kedves vendég ezt azt ellop? Szétveri a fürdőszobát?

Az egész szolgáltatóipar arról szól száz éve, hogy aki a legjobban szervezi meg a szolgáltatását (minőség, ár, költséghatékonyság) az marad életben. A taxis szállít, a szálloda szállásol, az étterem etet. Ezek az okostelefonos agymenések ezzel mennek szembe. Nincs is annál jobb, mint amikor majd úrvezetők próbálnak furikázni.
Vajon a taxis mennyiért tudná elvinni a kedves utast, ha nem kéne adóznia, évente vizsgáztatnia, számlát kiállítania, kocsit kipucolnia és olyan hülye lenne, hogy úgy gondolná, hogy az autója sosem romlik el?

monddazigazatmar 2014.08.02. 20:34:43

@venmarton: Az ilyen internetes reputáció meg azért hülyeség, mert 2 hét alatt bárki csinálhat magának baromi meggyőző hátteret.
Ebayen meg vaterán is voltak ilyen csalások, amikor felépítették a hátteret, kamu eladásokkal 100% korrekt eladónak megcsinálták magukat aztán átverték a jónépet.
A felhasználó meg majd néz, hogy a száz lájkos highly recommended takarító szépen kirámolja a házat.

venmarton 2014.08.02. 20:50:02

@monddazigazatmar: Egyrészt ezerből egy aki csal, másrészt még így is sokkal jobban bízok egy vaterás eladóban, mint egy hagyományos apróhirdetési oldal hirdetőjében.

monddazigazatmar 2014.08.02. 21:26:28

@venmarton: Aztán ugyan miért?
Mert a vatera van már 5 éves, és az olyan trendi, és aki tud internetezni az nem csalhat?

Egyébként azt is definiálni kéne, hogy mit értesz csaláson. Ha én azt akarom, hogy a sok hülye higgyen nekem, akkor csinálok 100 kamu referenciát, és utána már mindenki nyugodtan fog tőlem venni. Esetleg kicsit drágábban is, mint attól, aki nem trükközik.

HgGina 2014.08.02. 21:32:49

@Andrea Gerene Petenyi: amíg a magyar rendőrök többségének komoly szövegértési problémája van (márpedig van), addig hiába a jó ötlet. Aluliskolázott hülyékkel nem lehet mit kezdeni.

inyesmester 2014.08.02. 21:33:49

Az az apró probléma az Uberrel, hogy kb. 30%-al drágább, mint a taxi.Cserébe, viszont nem a taxis számolja ki a viteldíjat.Tehát plusz pénzért kiszámíthatóságot kap.Vannak továbbá még drágábban luxus kategóriák is, amik taxiban elérhetetlenek.Ahol az Uber olcsóbb, mint a taxi ott semmilyen elvárást nem támaszt a szolgáltató felé,de olyan autóba kevesen mernek beülni.

monddazigazatmar 2014.08.02. 21:59:56

@inyesmester: Már nem azért, de a taxira ki van írva, hogy mennyi/km. + kiállási díj. Ha annyira akarod ki tudod számolni előre, hogy mennyibe fog kerülni.

Ha ugyanazokkal a kötségekkel dolgozik mindenki (autófenntartás, benzin, adók, kutyafasza) akkor ugyan miért gondolja valaki, hogy egy mobilappos szolgáltatás olcsóbb lesz?

Tomi1973Wien 2014.08.03. 07:01:42

van ezekben sok minden, ami engem is megfog, ötletes, konnyen kivitelezheto es legalis is. pl. ausztriaban havi 372€-t kereshet valaki mellekeskent adomentesen, amennyiben van egy állása, ahol TBt es adot fizetnek utana. a csomagkuldo rendszer mar elkezdte kibontogatni a szarnyat, a telekocsi helyett telecsomag nekem pl. jobban tetszik, mivel rendszeresen vannak elore tervezett hosszabb kulfoldi utjaim, siman csokkenteni tudom a koltsegeimet. a takaritos / kutyas app nalam nagy sikerre szamithat, ha beindul itt, az uber annyira nem erdekel. ami a szallasmegosztast illeti, amennyiben lesz specifikus vonala, az sok felhasznalonal nagy sikerre szamithat: pl. kutyatulajdonosok / kutyas nyaralok.

Tomi1973Wien 2014.08.03. 07:08:51

a szallashely meg annyira nem olcso, mint elsore latszik, most kivancsisagbol rakattantam pozsonyra, 1fo / 1 ejszaka... az arhoz hozzajon a takaritasi dij es a felszamolt kozvetitesi dij is, igy atszamolva mar 80€ kornyeke egy normalisabb szallas, 2-3 szemelytol kezdve kicsit kifizetodobb, de még mindig nem annyira, a hianyzo reggelirol es jarulekos szolgaltatasokrol mint 0-24recepcio...stb... ne is beszeljunk...

Tomi1973Wien 2014.08.03. 07:30:17

errol irtam:

www.checkrobin.com/

ez nalunk mar egesz szepen beindult

Lili Almásy 2014.08.03. 09:38:17

Először is gratulálok a cikkhez, másfelől egy jó hazai példa a kétkezi feladatokra: coolquest.eu/

monddazigazatmar 2014.08.03. 11:33:43

@Tomi1973Wien: " ausztriaban havi 372€-t kereshet valaki mellekeskent adomentesen, amennyiben van egy állása, ahol TBt es adot fizetnek utana"
Miért, ausztriában nem a jövedelem után adózol? Mert akkor ugyan miért számolnak kamatadót például?

StanLee · http://willkommen.blog.hu 2014.10.07. 19:04:50

Nemetorszagban van takaritas szolgaltatos oldal, biztositassal, ha a takarito torne/lopna. A szinten nemet fewo-nal nyaralo-t lehet berelni, ott is van kulon biztositas, ha a kuncsaft szetverne mindent. Az airbnb szerintem jo, csak mondjuk en nem tudtam sose ott szallast talalni magamnak ahova munka miatt mentem. Oszinten, amikor mar masodik hete ugyanazt a kajat kell ennem, mert nem fozhetek magamnak, akkor mar nincs kedvem szallodaban lenni, inkabb berelnek lakast meg ugyanannyiert is a par napra.