Lehet, hogy soha nem vásárolhatunk Google robotautót?

2014. szeptember 07.

Bár a Google robotautóira a legtöbben úgy gondolnak, mint a mai értelemben vett autózás új generációjára, mégis több érv szól amellett, hogy a technológiai cég valójában nem akar hagyományos autógyártóként megjelenni a piacon. 

Ehelyett elképzelhető, hogy a világ legnagyobb, nemzetközi taxivállalatának felépítése a célja.

gc4.jpg

Bekerülési ár

A legkézenfekvőbb ok, hogy egy robotautó várhatóan sokkal többe kerül majd, mint egy hagyományos autó. A Google jelenlegi flottájában lévő autók a hírek szerint 70 millió forintos költséggel készülnek, vagyis többe kerülnek, mint egy Ferrari. Persze prototípusoknál nem a legolcsóbb eszközök felhasználása a cél, és tömeggyártásnál a költségek jóval kedvezőbbek lesznek.

Állítólag a Google által megvásárolt Motorola - autóelektronikában jártas - mérnökei is dolgoznak azon, hogy lehetne a tesztekben bevált technológiákat úgy továbbfejleszteni, hogy a minőség megmaradjon, de a költség jelentősen csökkenjen. Vannak elemek, pl. a lézerrel a környezetből 3D térkép alkotását lehetővé tevő LIDAR szenzor (a képeken az autó tetején kiálló elem), amely önmagában 5 millió forintba kerül.

Egy Google autó működéséhez jelenleg azonban másodpercenként 750 megabájtnyi szenzor adatra és annak feldolgozására van szükség. Ez óriási mennyiség, a mérésekhez és az adatfeldolgozáshoz rengeteg eszközre van szükség, amit nem lehet a végtelenségig csökkenteni anélkül, hogy a biztonság rovására ne menne.

Logikus tehát, hogy a Google valamilyen megosztásos modellre építsen. Különösen úgy, hogy egy átlag autó a nap 90-95%-ban parkol, így a kihasználtsága rettenetesen alacsony. A leginkább megszokott megosztásos modell pedig a taxis működés, amely jóval nagyobb kihasználtságot jelent az autónak, így annak ára, fenntartási költségei, a biztosítás díja jóval több emberre oszlik meg.

Lokális közlekedés

Biztonsági okokból a Google 40 km/órában határozta meg az autói csúcssebességét. Ez biztosítja, hogy egy karambol, vagy járókelő elütése esetén is minimalizálják a kárt. Az autóval így inkább a városi közlekedésre koncentrálnak, ami egy hagyományos családi autónál hátrányt jelent, de taxinál nem komoly probléma.

gc3.jpg

Ez a sebesség azonban egy nagyvárosban is csak akkor nyújt jelentős előnyt, ha az autónak ritkán kell megállnia menet közben, vagyis sokkal kevesebb lámpa van. Ha egy városban csak robotautók működnének, akkor meg lehetne valósítani, hiszen az autók folyamatosan kaphatnak információt a központból, és a környezetükben lévő autóktól, automatikusan optimalizálva a sebességet. A valóságban azonban sokáig hibrid közlekedés lesz, hagyományos és robotautók együtt. Így a jelenleg ismert forgalmi irányítás keretein belül kell működniük a robotautóknak. A 40 km/óra mint maximum sebesség azonban így inkább hosszabb menetidőt, hátrányt jelenthet majd.

Ez a gyakorlatban komoly probléma lehet. Volt már jónéhány innováció az elmúlt évtizedekben, még a Google berkeiben is, ami forradalmi változást hozott - volna, ha minden körülmény megfelelő lett volna.

gc6.jpgEszünkbe juthat például az emailt újragondoló Google Wave, ami valóban óriási lépést jelentett volna az emailezés fejlődésében. De az előnyeit csak akkor tudta volna megmutatni, ha mindenki Wave-et használ, akivel kommunikálunk. Vagy ott van a Segway, amitől egy időben mindenki a gyalogos közlekedés megreformálását várta. A városok azonban a jelenlegi formájukban a szűk járdáikkal és a járdaszegélyeikkel nem alkalmasak a Segway tömeges elterjedésére, így megrekedt a raktári, repülőtéri, vagy épp turisztikai felhasználásnál. A sors iróniája, hogy a Segway tulajdonosa, Jimi Heselden 2010-ben éppen egy szűk úton próbált félreállni Segway-ével, hogy egy kutyasétáltatót elengedjen, de a manőver rosszul sikerült, és több, mint 10 métert zuhanva szörnyethalt.

Egy korát meghaladó innovációnak tehát az átmeneti időszakban is jelentős előnyöket kell biztosítania, hogy sikeres lehessen.

Ki irányítja az autót?

Egy tanulmány szerint az emberek fele fél attól, hogy egy robotautóban utazva hekkerek átvehetik a hatalmat az autója felett, miközben ő kiszolgáltatottan ül a kocsiban. Azt gondolom, egy taxiszolgáltatás esetében jobban lehet bízni a biztonság folyamatos fejlesztésében és ellenőrzésében, ahol a felelősség a szolgáltatóé, mint egy megvásárolt eszköz biztonságában.

Az utolsó méterek problémája

A hagyományos saját autós megoldás és a robotautók abban sem passzolnak, hogy ezeket a robotautókat alapvetően egy elektronikus térkép alapján történő közlekedésre találták ki. Így ami a térképen nem szerepel, az az autónak normál esetben nem adható meg útvonalként. Ez persze több problémát is felvet.

Legfőképpen azt, hogy egy robotautó nem tudja megoldani egy garázsba, kertbe, kocsimosóba, benzinkútba, McDrive-ba, szerelőműhelybe beállás problémáját. Mivel biztonsági okból nincs rajta kormány, így nem lehet átvenni tőle az irányítást, és jelenleg nem ismeretes, hogy bármilyen kézi vezérlés tervbe lenne véve, amivel valamilyen módon megmondhatnánk az autónak, hova és hogyan kellene beállnia. Az ilyen manőverek egy saját autónál fontosak, de egy taxit a legtöbb esetben nem érintenek.

Megjegyzem, még egy taxis működés esetén is rengeteg kérdés merül fel, elég belegondolnunk abba, hogy tud megállni, amikor napközben mondjuk a VII. kerület egy szűk, de forgalmas utcájába rendelünk taxit. Parkolóhely nincs, de folyamatosan jönnek az autók. Egy hús-vér taxis viszonylag könnyen megoldja, hogy szabálytalanul álljon meg villogóval (ha látja hogy már érkezünk), vagy visszatolasson valameddig, ha nincs hely (és nem látja az utast), esetleg megálljon húsz méterrel korábban, ha látja, hogy nem fog tudni leparkolni. Ezek a rutinfeladatok azonban egy robotautó számára nem triviálisak. Ugyanakkor még inkább megoldhatóak, mint a fenti, saját autós példák.

gc2.jpg

De ha belegondolunk, a Google-nak nem is az az elsődleges célja, hogy autókat adjon el.

Egy globális reklámszolgáltatónak a célközönség minél alaposabb megismerése, és az újabb reklámhelyek generálása a lételeme. 

A taxis működéssel pedig ezt meg tudja valósítani. Ha be fogja tudni azonosítani az utasokat, máris tárolhatja, ki, mikor, hova szokott közlekedni. A taxiba pedig képernyő(ke)t építhet, amin lokáció-, és utasfüggő reklámok jelenhetnek meg.

A big data alapú reklámcélzások lehetőségei óriásiak lehetnek. Ha a Google tudja, hogy az utas feleségének hamarosan születésnapja lesz, olyan ruha-, vagy lakberendezési boltokban kínálhat akciókat, kuponokat, amelyek a fuvar célállomásának közelében vannak, és amelyek a feleséget érdekelhetik. De beleveheti a kalkulációba az utazás időpontját is, és egy esti fuvarnál mondjuk inkább éttermi kedvezményt jeleníthet meg. Ha ezek a példák nem is feltétlenül meggyőzőek, a megfelelő algoritmusokon pszichológusok és informatikusok hada fog dolgozni.

Attól, hogy a robotautó nem fog tudni leparkolni egy garázsban, még rengeteg problémája lesz. A térképalapú működés ugyanis azt feltételezi, hogy a térkép adatai pontosak, és naprakészek. Akár a Google maps, akár a -szintén Google tulajdon - Waze térképe lesz a navigáció alapja, annyira pontosnak kell lennie, hogy a vezető korrigálása nélkül is el tudja irányítani az autót.

nokia.jpg

Sergey Brin, a Google egyik alapítója azt mondta, jelenleg a technológiára koncentrálnak, később foglalkoznak majd azzal, hogyan csináljanak üzletet belőle. Ha ez igaz is - amit kétlek, ahhoz túlságosan tudatosan építkeznek - hamarosan eljön az idő, hogy az üzleti modellt ki kelljen találniuk.

Egy ilyen szolgáltatáshoz óriási személyszállítási tapasztalatra is szükség lesz, hogy a flotta nagyságát, a napon, városon belüli forgalomeloszlást, árazást megfelelően lehessen kialakítani és működtetni. Ismerni kell, mik az utasok igényei, és milyen problémák szoktak előfordulni. Nem véletlen, hogy a Google nem sajnálta a pénzt, mikor 258 millió dollárt fektetett a leggyorsabban növekvő alternatív taxivállalatba, az Uberbe. A Google taxiszolgáltatás logisztikai és üzleti oldalának megtervezésében jelentős szerepe lesz az Uber nemzetközi tapasztalatának.

Az Uber vezetője, Travis Kalanick egy nappal a Google autó bemutatása után nyilatkozta: 

"Az Uber amiatt lehet drága, mert az utas nem csak az autóért fizet, hanem a benne ülő másik fickóért (vezető). Ha nem lesz másik fickó az autóban, az Uber olcsóbbá válik, mint egy saját autó fenntartása. Tehát ez a varázslat. Ha a (taxi) költség kevesebb lesz, mint a tulajdonlás költsége, akkor a tulajdonlás meg fog szűnni."

És valóban ez a lényeg. Érezhetően olcsóbbnak kell lennie a Google taxinak a saját autónál, hogy tért nyerjen. Az egyéb előnyök (nem kell törődni azzal, hogy mikor romlik el, nem kell parkolóhelyet keresni, optimális esetben nem okoz balesetet), valójában csak hab a tortán.

Ez a legnagyobb kérdés, amit a Google szakértőinek meg kell válaszolniuk: Képesek-e megfelelő méretű flottát létrehozni, ami jó minőségű szolgáltatást nyújt, a költsége kedvezőbb, és még nyereséget is termel?

A városoknak, környezetnek megfelelő méretűre kell belőniük a flottákat, hogy az autók száma ne legyen se túl kevés (magas várakozási idő), se túl sok (csúcsidőn kívül pénzt túl sok nem termelő autó), és autóknak valóban optimális útvonalon kell közlekedniük, hogy a szolgáltatás színvonala elfogadható legyen.

Milyen lenne egy nagyváros csak robotautókkal?

Az MIT szakemberei érdekes tanulmányt írtak abban a témában, hogy mi történne, ha egy nagyváros teljes közlekedési eszköz állományát (autó, motor, busz, villamos, metró, stb.) robotautókra cserélnék. A tanulmányban a 800 000 járműt eltartó Szingapúrt választották példának. Elemezték a város forgalmának felépítését, a közlekedési útvonalak mintáit, hogy modellezzék, hogyan működhetne benne egy robottaxi rendszer.

gc5.jpg

Arra jutottak, hogy mindössze 250 000 robotautóval le lehetne fedni a szingapúri lakosság teljes közlekedését. A taxira való maximum várakozási idő csúcsidőben 30 perc lenne, azon kívül jóval kevesebb. Ha a járművek számát 300 000-re emelnék, a csúcsidőben történő maximum várakozás ideje 15 perc alá csökkenne, és még így is 500 000-rel kevesebb autó járná a nagyváros útjait. Megjegyzem, ilyen tanulmányok ismeretében nem lehet csodálkozni, hogy az autóipar retteg a Google teljesen önműködő robotautóitól. Ugyanakkor jól mutatja, milyen óriási hatása lenne a város életére, vagy akár a környezetre. Ráadásul a Google robotautói a tervek szerint elektromos autók lesznek.

Külön tanulmányt érdemelne, hogy egy ilyen átállás hogyan érintené az autó-, autóalkatrész, autófelszerelés gyártókat, az autókölcsönzőket, a benzinkutakat, az olajipari cégeket, a közlekedési vállalatokat, a taxivállalatokat, az autóbiztosítókat, a forgalomirányító eszközök gyártóit, a KRESZ oktatókat, az autószerelőket, a parkolótársaságokat, és persze ezen cégek alkalmazottait.

Korábban nagyon széles skálán folytak a találgatások, mikorra válhatnak valósággá a robotautók. A Google eredményei alapján az utóbbi időben a legtöbb előrejelzés 2020-as dátumot becsül. Ma még nem tudni, hogy ez megvásárolható autó lesz, vagy taxivállalkozás, esetleg a Google csak mint technológiai szállító jelenik meg.

Mégis, a legtöbb apró jel a saját, vagy az Uberen keresztül megvalósított taxiszolgáltatás felé mutat.

Néhány év, és kiderül.

Kattints a Like gombra, és azonnal értesülsz róla facebookon, ha új poszt jelenik meg a Smart Tech Blogon:

A bejegyzés trackback címe:

http://smart.blog.hu/api/trackback/id/tr16677493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

dukeekud 2014.09.08. 18:21:49

Lehet hogy kezdetben taxi szolgaltatas lesz, aztan ahogy az emberek megszokjak, es olcsobb lesz, akkor par eve mulva maguknak is vesznek.

Nazareus 2014.09.08. 18:41:39

A Google-nál több mindent is úgy csináltak, hogy "nem tudjuk hogy lesz ebböl pénz, de elöször használják sokan, aztán majd kitaláljuk".

Tehát én elhiszem nekik, hogy "jelenleg a technológiára koncentrálnak, később foglalkoznak majd azzal, hogyan csináljanak üzletet belőle".

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.09.08. 18:44:36

Pár dolog:

1) A Google Car egyáltalán nem tud tökéletesen vezetni. Valójában csak nagyon jól feltérképezett, egyszerű környezetben tud.

2) A lidar ehhez kell. Nem lehet leépíteni.

3) Van az egész technológiának egy másik iránya, mégpedig a jelenlegi szériaautókban is kapható különféle biztonsági eszközök, mint a radar és a kamera. Ezeknek gyártói tervezik azt, hogy a vezetési segédeszközbők félautomata, majd automata autó lesz. És ezek nem 70milliós eszközök, hanem mondjuk csak 500ezer forintos eszközök (több ilyen eszköz összesen)

Szóval egyáltalán nem biztos, hogy a Google fogja ezt megcsinálni. Inkább valószínű, hogy a kér irány fog egyszer majd fuzionálni.

Nem kell ám folyton a nagy port verő Google-re koncentrálni, vannak mások is a piacon!

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.09.08. 18:46:16

Ja és én egy olyan gyártónál dolgozok, amelyik ilyen technológit biztosít, a Continental Corporationnél. Ha magasabb szériás BMW-d, Mercédeszed van, akkor a mi kameránk és radarjaink vannak benne.

Void Bunkoid 2014.09.08. 19:02:02

Na úgy látom, az 1990-ben még nagyon fikció Johnnycab nincs is már olyan messze.

De mi van, ha egy robottaxisnak nem akarok fizetni? El akar majd ütni, mint a filmben? :)

viva.la.revolucion 2014.09.08. 19:15:32

ha tényleg arra a logikára épülne a kutatás+fejlesztés mint a cikkben van, akkor a mai napig gőzgépekkel működne minden...

dukeekud 2014.09.08. 20:08:06

"a VII. kerület egy szűk, de forgalmas utcájába rendelünk taxit. Parkolóhely nincs, de folyamatosan jönnek az autók. Egy hús-vér taxis viszonylag könnyen megoldja"

Nem ketseges, hogy foleg a kezdeti idokben lesznek nehezen, vagy egyaltalan nem megoldhato problemak.(gondoljunk csak a kozosegi bicajra. Ez bonyolultsagban volumenben nagyon messze van a robotjarmuvektol, es meg az is honapokat csuszott )

Mondjuk a fenti szitu azert nem megoldhatatlan. Az olyan helyekre, ahol nem tud megallni, nem megy robottaxi. Vagy pedig az ilyen problemas helyeken a ceg vasarol 1-2 parkolohelyet a jarmuveinek.

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2014.09.08. 20:12:22

"Ha a (taxi) költség kevesebb lesz, mint a tulajdonlás költsége, akkor a tulajdonlás meg fog szűnni." - Azért ez nem teljesen igaz, mert az ember szeret tulajdonolni. Pl. DVD-ket is lehet kölcsönözni, mégis sokan megveszik őket (a letöltés, netes terjesztés tette tönkre a piacot, nem a kölcsönzés). Most is olcsóbb autót bérelni, mint fenntartani bizonyos éves km használat alatt, mégis mindenki autót vesz és nem bérel, mert kényelmesebb (nem kell a bérautó után mászkálni, várni rá stb.).

venmarton 2014.09.08. 20:13:20

@Brendel Mátyás: Azt gondolom, az autógyártóknak nem igazán érdekük, hogy teljesen önműködő autót fejlesszenek, erről is vannak a posztban érvek.

venmarton 2014.09.08. 20:14:05

@Void Bunkoid: Gondolom ugyanúgy előre kártyás fizetés lesz, mint az Uberben.

venmarton 2014.09.08. 20:16:00

@dukeekud: Valóban nem összehasonlítható a két rendszer, de amíg a közösségi bringás rendszert egy 200 fős cég csinálja, a Google ennél jóval több embert tud ráállítani, ha ott tart a projekt. :)

mt-03 2014.09.08. 20:21:39

pont a wave jo pelda arra hogy nem resetek kukazni azt ha valami nagyon nem megy, hiaba is tettek bele sok penzt. lehet igy lesz ezzel az autoval (mert lassuk be eleg irreal azt kepzelni hogy a kozeljovoben egy ilyen megvalosuljon), de persze rengeteg szabadalmat meg tudast magukeva tesznek ami nem kidobott penz.

mt-03 2014.09.08. 20:23:57

@Tesztelo.hu: en nagyon szivesen hasznalnek berautot mert a sajattal evi egy 2 e km-ert megyek. de egyreszt nem nagyon letezik ez meg mo-on, vagy rohadt draga. legszivesebben eladnam a fenebe, de megis van par olyan elethelyzet amikor nelkulozhetetlen a jargany (pedig szinte mindent elintezek motorral es bkv-val).

Advanced Flight 2014.09.08. 21:36:32

Google robotautót akarok venni, most!! Kell nekem!!

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2014.09.08. 21:52:33

@venmarton: szerintem ebben nincs igazad. HA feltételezed, hogy egyetlen márka monopolizál, és ez a google, akkor lesz igazad, de pont azt mondja Mátyás, hogy nem ez lesz.

Szerintem is az lesz, hogy egy Mercedes vagy egy Toyota csinál egy olyan kocsit, amiben bekapcsolható autópilóta van, ha odaér a technika és a jogi környezet. Ez utóbbi jelenleg a nagyobb akadály, mivel a robotpilóta hibája jelenleg a gyártó hibája, és ez könnyen kihasználhatóvá teszi a helyzetet tetszőleges baleseti biztosítási csalásoknál, és egyéb szürkezónás helyzetekben.

Aztán a gyártók versengeni fognak egymással a technológiákkal, míg végre lesz egy iparági sztenderd pl. a kommunikációs formára. Korántsem biztos, hogy ezt a google fogja csinálni, de valószínűleg addig is jól fog keresni a technológia licenszelési díjaiból.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.09.08. 22:12:12

@venmarton: de, az autógyártóknak is ez a víziója, csak nem a Google megközelítése felől, hanem az olyan megoldásokat alulról felfejlesztve, mint a Continental kamerája és radarja. A vízió az, hogy az autók maguktól fognak menni valamikor 2020 után.

Mondom, én ebben a szakmában dolgozok.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.09.08. 22:16:00

@flugi_: "a robotpilóta hibája jelenleg a gyártó hibája, "

a nem teljesen autonóm rendszer hibája a gyártó hibája, ha beavatkozott, nem a gyártó hibája, ha nem. ezt lehet tovább vinni. az igaz, hogy ha autonóm a vezető, akkor jogi probléma van, de ezért nyilván azt fogják csinálni, hogy igenis lesz kormány a kocsiban, és a vezető felelőssége megmarad. az, hogy ne legyen kormány, az nagyon távoli jövő. a Google ezt eléggé benézte.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.09.08. 22:17:44

@flugi_: "a robotpilóta hibája jelenleg a gyártó hibája"

és ez szól a taxi ellen. a taxi hibája az a gyártó hibája. a saját kocsid, amiben van kormány, az a te hibád (is), mivel bele tudtál avatkozni.

ubu1 2014.09.08. 22:58:05

@Tesztelo.hu: Céges autóm van, tehát ez tulajdonképpen olyan, mintha bérelném. Végül is a fizetésem része, hogy nálam lehet és tankolhatok bele. Állandóan nálam van, szinte a sajátomként kezelem, csak mondjuk nem adhatom el. Viszont nincs gondom a fenntartásra: cserélik rajta a gumit, megjavítják stb. Ennél szerintem nem lenne jobb, ha az enyém lenne.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2014.09.09. 02:32:26

Te!
Már most a jövő igényeihez igazodva kellene utakat, hidakat, alagutakat (sőt, épületeket stb.) építeni, de a sok félnótás tervező, akit szintén félnótás tanár oktatott, erre nem gondol. Majd a drága EU-s pénzekből épített autópályákat, utakat, tereket, utcákat stb. megint feltúrják max. 10 év múlva.

venmarton 2014.09.09. 10:47:24

@Brendel Mátyás: "A vízió az, hogy az autók maguktól fognak menni valamikor 2020 után."

Üzletileg kizártnak tartom, hogy az autógyártók teljes autonóm működést támogatnának. Ha az autók maguktól, sofőr nélkül is tudnak közlekedni, az autógyártók hanyatlásnak indulnak. Ahogy az MIT tanulmányban is van, sokkal kevesebb autóval fog tudni működni a lakosság.

Ha saját autós rendszer marad, akkor elég lesz egy családnak egy autó. Ha ez a taxis működés, akkor még kevesebb.

Az autógyártók szerintem maguk rohannának a vesztükbe, ha ezt támogatnák.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2014.09.23. 00:50:48

@venmarton: de ha ez a jövő, akkor nem az a kérdés, hogy támogatják-e, hanem hogy azt a kevesebb autót tőlük fogják-e megvenni, vagy mástól.