Egy közúti balesetről a rendőrség/mentők/tűzoltóság hagyományosan akkor értesül, ha a balesetet szenvedők, vagy egy szemtanú felhív egy segélyszámot.
Bár itthon korábban mindegyik hatóság más számon volt hívható, néhány hónapja bevezetésre került Magyarországon is a 112-es Egységes Segélyhívó szám. Kevesen tudják, de a 112 az EU-n belül mindenhol ingyenesen hívható, és automatikusan a híváshoz legközelebb eső segélyhívó központba fut be a hívás.
De mi történik akkor, ha a balesetben annyira megsérülnek, hogy nem tudnak segítséget hívni? Gyakran fontos percek, tízpercek telhetnek el, míg valaki arra jár, és tárcsázza a segélyvonalat. Évente 30 ezren halnak meg az utakon az EU-ban, a statisztikák szerint kb. 10 százalék a késve érkező segítség miatt.
Segítséget hív az autó
2015 októberétől azonban az EU-ban az új autókat kötelező felszerelni egy szabványos eCall segélyhívó rendszerrel. Ez az eszköz, amely használt autókba is beszereltethető, baleset megtörténtekor automatikusan üzenetet küld a 112-es segélyhívóra, benne a baleset idejét, GPS koordinátáit, az autó baleset előtti haladási irányát, illetve egyéb információk küldésére is képes (pl. autó típusa, utasok száma, füst jelenléte, stb.). Ezt, a legfontosabb adatokat tartalmazó üzenetet nevezték el MSD-nek (minimum set of data).
Emellett egy gombnyomással az eCall eszköz telefonhívást is képes indítani, de az MSD üzenet megkapása után a központ diszpécsere is próbálja hívni az eCall eszközt, hogy további információkat kérjen az utasoktól. Akár eléri az autót, akár nem, azonnal értesíti a mentőket/rendőrséget/tűzoltókat az esetről.
Évente 2500 élet
Az Európai Unió számításai alapján az eCall rendszer 40-50 százalékkal csökkentheti a baleseteknél a hatóság reakcióidejét, ezzel évente 2500 életet megmentve, illetve jóval több sérülés kilátásait javítva.
Az eszköz normál használatkor alvó módban lesz, nem figyeli állandóan, hogy hol van az autó, így járműkövetésre nem lesz alkalmas (bár ilyen rendszereknél a paranoiásabb emberekben mindig felmerülhet a "Nagy Testvér figyel" érzése.
De papírforma szerint a rendszert, és azon belül a GPS helymeghatározást szenzorok (pl. a légzsákhoz kapcsolt) indítják be. Azaz ha a szenzor érzékeli, hogy kinyílt egy légzsák, akkor indítja azokat az automatizmusokat, amelyek az segélyadat küldéséhez szükségesek.
Az eCall egység autónként 15-30 000 forintba fog kerülni az előzetes becslések alapján.