A Google néhány évvel ezelőtti bejelentéséig a vezető nélküli autók a sci-fi kategóriájába tartoztak. Aztán pillanatok alatt megváltozott minden, és az autógyártók és technológiai cégek egymást túllicitálva próbálnak vezető szerepre törni ezen a területen.
Az optimistábbak már 3-4 éven belül kereskedelmi forgalomban elérhető vezető nélküli autókat vizionálnak, mások szerint 10 év fog még kelleni, hogy elkezdjen terjedni a technológia.
De abban mindenki egyetért, hogy ha ez bekövetkezik, forradalmi változásokat okoz majd a közlekedésben. Ha a technológia beválik, a szakértők szerint hamarosan nem lesz választható opció a hagyományos, vezető által irányított autó (ennek okairól egy másik posztban fogok írni). Hogy pontosan milyen változások történnek majd, arról megoszlanak a vélemények, de megpróbáltam összegyűjteni azokat a véleményeket, amelyek az ember és autója viszonyának alakulásáról szólnak.
1. Vezetés, csak úgy
Az autó sokkal inkább egy eszköz lesz, ami elvisz A-ból B-be. Ha robot fogja irányítani, megszűnik a - növekvő benzinárak miatt amúgy is csökkenő tendenciájú - magáért a vezetési élményért autózás. Amikor nincs semmi cél, csak menni. Ez leginkább kikapcsolódásra, a napi problémákból való kiszakadásra volt egy megoldás. Nyilván, ha csak ülünk tétlenül az autóban, és nem kell a vezetésre figyelni, a figyelem sem terelődik el a gondokról.
2. Autó megosztás
Sokak szerint a vezető nélküli autók működésükben nagyon hasonlítanak a taxizáshoz. Beülünk, megmondjuk hova akarunk menni, ott kiszállunk, és kész. Sokan azért nem használnak taxit, mert a mindennapokban drága, és szeretnek vezetni. De ha nem kerülne többe, mint autózni, és vezetni amúgy sem vezethetnének, feltehetőleg csökkenne azok száma, akik saját autót akarnának fenntartani.
Az elképzelések vagy vezető nélküli taxivállalatokat, vagy sok tulajdonos által fenntartott közös autókat vizionálnak, amelyekre mobiltelefonunkkal tudunk befoglalni fuvarokat.
3. Vállalja a felelősséget?
Karambolnál az első kérdések egyike, hogy a vétkes vállalja-e a felelősséget. Hogy a vezető nélküli autók esetében ki fogja vállalni a felelősséget, az autógyártó vagy a vezetési technológia gyártója, még messze nem eldöntött. De valószínű, hogy az utas nem lesz felelősségre vonható, így az esetleges karambolok ügyintézése, kárrendezése teljesen megváltozik majd.
4. Végtelen unalom
Mindenkiben felmerül a kérdés, hogy ha az autó magát fogja vezetni, akkor mit csinál majd a vezető - vagyis az Utas, Akit Korábban Vezetőnek Hívtak?
Persze adná magát a válasz, hogy: amit akar. Nézelődhet, netezhet a tabletjén vagy telefonján, filmet nézhet, bármit. Azonban szakemberek azt mondják, a szabályok ezt nem teszik majd lehetővé, mert ha a robotpilóta meghibásodik, a vezetőnek azonnal át kell tudnia venni az irányítást. Ha viszont éppen egy kellemes szundikálás közepén van, nem lesz képes azonnal reagálni.
Így elképzelhető, hogy egy balatoni leruccanás a kimerítően unalmas semmittevés szinonimája lesz.
5. Mi van, ha szeretek vezetni?
Egyes vélemények szerint, akik nem akarnak megválni majd a vezetés szenvedélyétől, azok vezetéshez kialakított élményparkokban, erre a célra épített városrészekkel felruházott gyakorlópályákon tehetik majd meg.
De vajon mikor történnek meg ezek a változások? Mikor váltanak le minket robotvezetők, és valóban kizárólag robotok vezethetnek-e majd autókat? Ezekről nemsokára egy külön posztban írok.
Az utolsó 100 komment: